In mijn schoonfamilie (die joods zijn), kennen ze ook de regel dat een vrouw die ongesteld is niet mag koken (heeeeeerlijk).
Ik zal eens navragen waar dit op gebaseerd is, want de meeste joodse regels zijn namelijk heel erg slim , en zij waren hun tijd meestal erg ver vooruit.
In de tijd van de Bijbel bijvoorbeeld begroeven de nomaden hin poep (lekker praatje, sorry :mrgreen: ) buiten het tentenkamp. Andere volken lachten hen hartelijk uit, maar besmettelijke ziektes kwamen bij de joden veel en veel minder voor. Nu weten we allemaal dat je niet naast je huis moet gaan zitten poepen, maar toen wisten anderen dat dus niet.
Misschien is er dus wel degelijk een heel goede reden voor de huidige hygienewetten. Ik hou jullie op de hoogte iig.
bij de joden is het uit onreinheid volgens mij. Als je ongesteld bent, ben je onrein, net zoals na de zwangerschap. Bij een jongen 7 dagen, bij een meisje 7 x 7 (?) dagen omdat het meisje van zichzelf ook weer onrein is (omdat het later ongesteld gaat worden)
Dus heeft niets te maken met bedorven eten
(kan zijn dat ik het mis heb hoor!!!)
Ik ken het verhaal ook en eerlijk gezegd; geen idee of het zou kunnen kloppen. Heb het nooit uitgeprobeerd.
Een aantal bakerpraatjes kloppen uiteindelijk wel maar de redenen zijn wel even iets anders, gewoon natuurwetten. In dit geval … het zou kunnen, ik zeg niet meteen dat het onzin is.
Kijk maar naar oude tradities van diverse volkeren, dus er kan altijd een kern van waarheid inzitten.
Groetjes, Petri
krullen en haar kleuren kloppen bij mij wel.
Ik moet dit niet laten doen als ik ongi ben, want dat loopt echt op niets uit.
Nou moet ik wel zeggen dat tijdens mijn ongi mijn haar zo ie zo heel anders is.
@hermione wrote:
ik heb het wel gehoord dat wanneer je zelf mayonaise maakt en je zit in je maandelijkse stonden, dat die dan om slaat… Heb het zelf nog nooit geprobeerd…
Deze had ik nog nooit gehoord. Wel van die soep.
Ik weet ook dat mijn moeder nooit slagroom moest kloppen vroeger als de m in de maand stond, ging altijd fout.
Net als biertappen schijnt ook iets te zijn wat neerslaat als de vrouw die tapt ongesteld is.
Fabeltjes,… geen idee.
krullen en haar kleuren kloppen bij mij wel.
Ik moet dit niet laten doen als ik ongi ben, want dat loopt echt op niets uit.
Nou moet ik wel zeggen dat tijdens mijn ongi mijn haar zo ie zo heel anders is
Nou hahaha dat moet ik maar hopen van niet.
Ik heb vandaag mijn haar laten verven :lol:
Heb het wel vaker gehoord bij mijn vriendn die een Surinaamse man heeft. Zij mag idd niet koken wanneer ze ongesteld is. Van haar schoonmoeer mag ze niet eens in de buurt van de keuken komen!
Ik heb het nog nooit gehoord en vind het echt onzin. Zelf kook ik altijd soep als ik ongi ben en het is nog nooit mislukt!
Zou mij wel een keer leuk lijken, als ik ongi ben uit de keuken verbannen word.
word er lekker 5 dagen voor me gekookt :mrgreen:
@Mutsie86 wrote:
Ik heb het nog nooit gehoord en vind het echt onzin. Zelf kook ik altijd soep als ik ongi ben en het is nog nooit mislukt!
Zou mij wel een keer leuk lijken, als ik ongi ben uit de keuken verbannen word.
word er lekker 5 dagen voor me gekookt :mrgreen:
5 dgn maar

@enidan23 wrote:
In het ergste geval moesten menstruerende vrouwen zich afzonderen van de rest van de gemeenschap, vaak mochten ze niet deelnemen aan allerlei rituelen en zelfs de bereiding van voedsel was een riskante zaak.
of dat nou zo erg was???
zou het best fijn vinden hoor, om tijdens de maandstond lekker op mezelf zijn aangewezen, even een weekje geen eten koken, of werken, of de hond uitlaten
en dat 1 keer per maand.... :think: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vriendin van me heeft in een cafetaria gewerkt. Als ze broodjes rauwe tartaar ging maken, moest ze perse handschoenen aan als ze ongesteld was. (moest ze sowieso wel, maar het werd expliciet gezegd)
Want als ze ongesteld is en ze raakt met haar blote huid de tartaar aan, bederft het.
Schijnt te maken te hebben met de zuurgraad van de huid die dan dus veranderd.
hahaha geweldig zulke fabletjes :mrgreen:
Er werd ook gezegd dat als twee vrouwen samen gaan wonen,en ze zijn niet gelijk ongesteld,ze dat na verloop van tijd wel gaan worden…
en dat is idd zo…ik heb 1, 5 jaar samen gwoon met mijn beste vriendin,en na een paar maand waren wij elke maand samen ongesteld…ongelovelijk maar waar…ook wel handig hoor,lekker samen aan de chocolade…
Ik geloof er gedeeltelijk wel in hoor die van de erwtensoep weet ik ook van mijn moeder
verder haar verfen en permanent klopt ook.
wat ik wel logisch vind je hormenen veranderen dus kan het bnest zo zijn dat je kleur of permanentje niet pakt
als je zwanger bent krijg je ook meer haar komt ook door de hormonen
Ik vind het een heel bijzonder fabeltje.
Maar jullie ‘verklaringen’ klinken wel heel aannemelijk… :think:
@nomi wrote:
Er werd ook gezegd dat als twee vrouwen samen gaan wonen,en ze zijn niet gelijk ongesteld,ze dat na verloop van tijd wel gaan worden…
en dat is idd zo…ik heb 1, 5 jaar samen gwoon met mijn beste vriendin,en na een paar maand waren wij elke maand samen ongesteld…ongelovelijk maar waar…ook wel handig hoor,lekker samen aan de chocolade…
ja dat is echt waar waren thuis met 4 vrouwen en altijd gelijk ongesteld En mijn zusjes blijkbaar nog steeds want die zijn op dezelfde dag uitgerekend…
@mar27 wrote:
Op mijn werk beweren ze dat als een vrouw ongesteld is en ze verse soep maakt dat de soep dan zuur wordt :eh:
Ik moest dus heel erg hard lachen maar…
Ik ben even rond gaan vragen en er zijn meer mensen die zeggen dat dat klopt.
Hebben jullie daar wel eens van gehoord?
En ben ik dan de enige muts die dat niet wist :lol: ?
Als dat echt zo is…hoe komt dat dan?
(Ik zoek een wetenschappelijke verklaring :mrgreen: )
Bakerpraatje! Net zoals je geen gehakt zou mogen klaarmaken als je ongesteld bent.
@hanneke wrote:
In mijn schoonfamilie (die joods zijn), kennen ze ook de regel dat een vrouw die ongesteld is niet mag koken (heeeeeerlijk).
Ik zal eens navragen waar dit op gebaseerd is, want de meeste joodse regels zijn namelijk heel erg slim , en zij waren hun tijd meestal erg ver vooruit.
In de tijd van de Bijbel bijvoorbeeld begroeven de nomaden hin poep (lekker praatje, sorry :mrgreen: ) buiten het tentenkamp. Andere volken lachten hen hartelijk uit, maar besmettelijke ziektes kwamen bij de joden veel en veel minder voor. Nu weten we allemaal dat je niet naast je huis moet gaan zitten poepen, maar toen wisten anderen dat dus niet.
Misschien is er dus wel degelijk een heel goede reden voor de huidige hygienewetten. Ik hou jullie op de hoogte iig.
Moslims hebben de menstruerende (?) vrouw zelfs een boel gunsten verleend… (net als de Joden dus) vaak wordt het woord onrein genoemd maar dat komt harder over dat het is… er word bedoeld dat een vrouw die haar menstruatie heeft, zwakker is… vermoeid en juist in die week moet ‘men’ haar ontzien… onrein wel als in, geen sex tijdens de menstruatie…
Ik heb weleens gehoord dat vrouwen die ongesteld zijn geen slagroom kunnen kloppen.
Word toch niet stijf :mrgreen:
En het klopt dus inderdaad dat cyclussen van vrouwen op elkaar afgestemd worden als ze veel contact hebben.
Bij ons aprilmama’s 2008 leek het vorige maand zelfs digitaal te werken :mrgreen:
In mijn vroegere studentenhuis waren echt nooit alle vrouwen tegelijk ongesteld en thuis met mijn 3 zussen ook echt niet hoor :snooty:
Dat van de slagroom heb ik ook wel gehoord, slagroom en soepverhaal.
Groetjes, Petri