Ervaringen zijligkussen

Justin heeft echt een enorme voorkeurshouding naar rechts.

Eigenwijsje in dop :wink: : hij wil maar weinig naar links kijken in zijn slaap.

Ik probeer dan wel zijn hoofdje om te leggen, maar vaak wordt hij dan wakker, rekt zicht wat uit, draait z’n hoofd weer naar rechts en slaapt verder.

Ben de hele dag bezig met stimuleren van de linkerkant, maar met slapen wil het echt niet lukken.

Je ziet nu op z’n hoofdje al dat rechts iets platter is dan links.

Mischa had ook zo’n enorme voorkeurshouding, en hij heeft er uiteindelijk een afgeplat hoofd aan de rechterkant aan overgehouden. Niet echt leuk dus.

We willen dat natuurlijk bij Justin heel graag voorkomen.

Nu vroeg ik me af: wie heeft er ervaring met zo’n zijligkussen?

Op de website ter preventie van wiegendood raden ze aan om je baby alleen op z’n rug te laten slapen, maar hoe gevaarlijk zou het nou daadwerkelijk zijn om hem met zo’n kussen op z’n zij te laten slapen?

Hieke had ook een enorme voorkeurshouding naar rechts. Het is alsof je over Hieke spreek in je bericht

Wij hebben een zijligkussen gekocht en ik heb haar daar alleen overdag ik de kamer in laten slapen. Ik was bang dar ze door zou draaien. Maar goed, dan lag ze in ieder geval overdag op de kant waar ze dan 'snachts niet op lag.

Ook zijn wij naar de osteopaat gegaan. Persoonlijk heb ik daar niet zo goeie ervaringen mee maar het klikte dan ook niet erg met die vrouw. Na 2 behandelingen werd het alleen maar erger. Ze leerde ons ook niet wat ze zelf konden doen. Dus daarom de kinderfysio gebeld. Zij doet oefeningen met Hieke en leert ons wat we beter wel en niet kunnen doen. Ze komt aan huis en wordt volledig vergoed. :dance: De osteo kost nog een boel geld ook.

Het belangrijkste wat wij moesten voorkomen is overstrekken. Dus niet onder de schouders oppakken maar “bij kop en kont”

Inmiddels ziet haar hoofdje er beter uit. Toen ze 2 en een halve maand was, was het echt heel erg. Recent is haar hoofdje opgemeten en er was nog een minimale afwijking. Dingen als helmpje zijn nu niet (meer) aan de orde.

Dit was haar hoofd op 19 april, ze was toen 2 en een halve maand.

Zo lag ze in de wagen
 naar rechts kijken ondanks de speeltjes links.

Nu ligt ze netjes naar links, maar gelukkig niet altijd (dat zou weer het andere uiterste zijn!)

Ik heb inderdaad ook even met de Icare gebeld, en binnen 2 dagen word ik terug gebeld door de wijkverpleegkundige.

Even overleg plegen

Ik denk namelijk dat fysio idd ook wel goed zou zijn. Gelijk maar even met haar overleggen als ze me belt.

Maar ik vind het ook wel een heel goed idee om hem daar overdag beneden in te laten slapen en dan 's nachts in zijn bedje niet.

Even over nadenken!

Bij Mischa is er nu heel wat haar overheen gegroeid, maar als het nat is zie je het nog heel goed.

Idd met zo’n bult naar links zoals op jouw eerste foto.

Bij Justin is dat nu nog niet zo heel erg, en wil natuurlijk graag erger voorkomen.

Maar wow, op die onderste foto ligt ze echt keurig naar links! :dance:

Fijn zeg, dat dat heeft geholpen.

Icare is het conslutatiebureau begrijp ik? Ik had he-le-maal niks aan ze. “Ja doe maar oefeningen” En dan niet even vertellen wat of hoe. Ik ben heel blij dat ik zelf verder gezocht heb. De arts vroeg er van de week nog wel naar en ik zei alleen maar “goed” Ja daag, ze kan 'm in d’r zak steken hoor
 :silenced:

Maar vragen kan altijd, je weet nooit waar ze mee komen. Maar ik ben zelf wel van het doorvragen en doordoen, zeg maar. En dat heeft ons in dit geval veel opgeleverd.

Succes!

Mijn zoon kai leg ik overdag nog steeds op zijn zij maar hij rolt steeds terug met als gevolg dat hij ook een wat plat achter hoofd krijgt.

wat ik me afvroeg draaide hieke niet terug op haar rug.

Ik ben namelijk er over aan het nadenken of we er een kopen.

@Sisil wrote:

Icare is het conslutatiebureau begrijp ik? Ik had he-le-maal niks aan ze. “Ja doe maar oefeningen” En dan niet even vertellen wat of hoe. Ik ben heel blij dat ik zelf verder gezocht heb. De arts vroeg er van de week nog wel naar en ik zei alleen maar “goed” Ja daag, ze kan 'm in d’r zak steken hoor
 :silenced:

Maar vragen kan altijd, je weet nooit waar ze mee komen. Maar ik ben zelf wel van het doorvragen en doordoen, zeg maar. En dat heeft ons in dit geval veel opgeleverd.

Succes!

Dat is idd het cb. (dacht dat het overal Icare heette, haha)

Oh, ik ben ook meer zo van: kijken wat zij adviseren en doen wat mij het beste lijkt. Al is dat iets waar zij niet mee gekomen zijn. Eerlijk gezegd zoek ik ook altijd zoveel mogelijk zelf uit.

Hmmm
alleen aan: doe maar wat oefeningen heb ook je ook niks zeg!

Hier lieten ze de vorige keer op het cb doorschemeren dat ze erg ‘bezig zijn’ met de voorkeurshouding, vandaar dat ik even belde.

ik had hetzelfde probleem bij wessel maar ik moet zeggen dat ik hem er redelijk snel vanaf heb weten te brengen.

hij slaapt nu zowel links als rechts en zijn bolletje groeit mooi rond.

ik had het hier ook gemeld bij het cb en die gaven me idd een formuliertje (lees votje papier) mee met wat verschillende houdingen voor voeden en dragen en slapen.

heb er vluchtig naar gekeken en de dingen er uit gepikt waarvan ik dacht dat het zou helpen met een mooi resultaat.

zoals justin zijn niet voorkeurskant op laten kijken door middel van een speeltje of licht
dus misschien zijn bedje omdraaien.

ik hoop dat je goede bruikbare tips krijgt van het cb en dat het snel is opgelost.

liefs nathalie

Nathalie, al die tips van het cb (heb dat papiertje ook gekregen) heb ik al toegepast. Dat wist ik ook nog van bij Mischa, dus dat konden we gelijk gaan gebruiken.

Hier helaas zonder resultaat :cry: .

Maar fijn dat het bij Wessel wel werkt! :thumbup:

ik heb het zijliggingskussen op aanraden van de fysio aangeschaft. het haalt de a-symetrie uit de houding van je kindje. IK legde nog een opgerolde handdoek in haar rug zodat ze echt lekker strak lag. Deed dit overigens alleen overdag.

Tamma, ik heb een kussentje aangeschaft waar ze op haar rug op ligt, maar wat wel de druk wegneemt zodat hopelijk het hoofdje niet verder afplat. Ook bij de juni-mama’s al foto van geplaatst maar hieronder nog een keertje.

En Mirthe heeft wel baat bij de osteo, maar dan vooral d’r algehele welzijn, niet zozeer alleen de voorkeurshouding. Maar dat vind ik ook fijn aan de osteo: kijkt naar het hele kind.

Dat kussentje ziet er ook wel goed uit Niki.

Ik had hem inderdaad bij de juni-mama’s al gezien.

We hebben toch het zijligkussen maar aangeschaft. Ik gebruik het nu overdag. Justin hoeft maar heel iets op z’n zij te liggen en dan blijft z’n hoofd keurig naar links.

We gebruiken hem nu overdag en dat gaat goed.

Ook heb ik contact opgenomen met de fysio, en de kinderfysio gaat me van de week bellen voor een afspraak.

Dan kan ze er even naar kijken, want ik vind ook dat z’n hoofd gewoon niet lekker naar links kan draaien.

Hoi Tamma

Ons zoontje had ook een voorkeurshouding naar rechts en wij zijn via ons consultatieburo uiteindelijk bij een kinderfysiotherapeut terecht gekomen. Naast wat oefeningen gaf ze een aantal tips om de voorkeurshouding te ontmoedigen; bedje aan 1 zijkant omhoog zetten, kindje recht voor je leggen op aankleedkussen, met optillen zo op je schouder leggen dat hij z’n hoofdje wel naar de niet-voorkeurskant moet draaien, met voeden ervoor kiezen dat hij naar de niet-voorkeurskant moet draaien (lastig met borstvoeding!!) speeltjes aan niet-voorkeurskant leggen, veel op z’n buik laten oefenen, in de wandelwagen steeds corrigeren
enz enz

Ook hebben we in overleg met de fysio een tijdje (van 3 tot 6 maanden zo ongeveer) zo’n zijligkussen gebruikt als jij beschrijft, gewoon 's nachts in z’n eigen bedje. Helaas is ons mannetje in bed erg beweeglijk, meestal had hij zich 's nachts als we gingen kijken uit het kussen gewerkt.

Inmiddels zie je bijna niets meer aan zijn hoofdje en slaapt hij iedere nacht heerlijk op z’n buikje met z’n hoofdje dan weer naar de ene, dan weer naar de andere kant gericht!

Groetjes en succes,

Birdy

hoii

ik heb bij mijn eerste eigenlijk gelijk het zij lig kussen gebruikt.

zonder dat ze zich al een voorkeurs ligging had aan geleerd.

dit heb ik na ene paar maanden afgebouwd en ging prima.

nu bij me tweede ligt die weer klaar en ga ik hem vannaf het begin gelijk weer gebruiken.

ondanks dat het cb altijd met andere adviezen komt .

groetjess

Hey,

Ons mathijsje heeft ook een sterke voorkeurs houding naar rechts en daar door heeft hij een scheef hoofdje, we leggen zijn hoofdje ook altijd goed als hij slaapt maar draait net zo hard weer terug in het begin, nu gaat dat beter.

We zijn nu bij een baby fisio en dat gaat best goed hij heeft ons al goede tips gegeven en we hebben ook een zijligkussen, we leggen hem er alleen overdag in, in het begin was het erg wennen voor mathijsje en draaide hij gewoon weer terug en lag hij op zijn rug met zijn hoofdje de verkeerde kant op in zijn zijligkussen, nu leggen we hem meer op zijn zij/buik en nu gaat het echt goed, hij is zelfs al zo ver dat hij uit zich zelf soms zijn hoofdje de goede kant op legt ook als hij slaapt, ook hebben we een buikdrager op advies van de fisio, en dat vind mathijsje ook helemaal leuk, maar in het begin ook niet, ik heb zoiets van we houden vol, en de aanhouder wint, en bij ons werkt dat wel want hoe sterk zijn voorkeurshouding ook is hij geeft steeds meer toe , en daar doen we het voor, al hebben wij in het begin best wel eens een huilend mathijse gehad hoor omdat hij het niet leuk vond, maar dat kwam omdat hij moest wennen, nu gaat het met alles echt goed en vind mathijsje het leuk, we hebben ook alle speeltjes aan de andere kant liggen in het begin keek hij er ook niet na, nu leg ik hem in zijn zijligkussen dus moet hij wel naar zijn speeltjes kijken en nu vind hij dat heel interesant want we hebben nu ook iets aan zijn box hangen waar lichtjes en muziek uit komt super leuk vind hij dat.

Ik zou zeggen een zijligkussen is echt een aanrader, en vooral in het begin echt overal gebruiken, in zijn box, in de wagen, echt overal waar hij ligt (behalve in zijn bedje natuurlijk) zo hebben wij dat ook gedaan, en vol houden de aanhouder wint.