Ervaringen ventolin, nog een vraagje....

ja het wordt beter, maar het duurt wel een poos eerdat het beter gaat voor je gevoel.

ik deed het altijd 's avonds samen met mario: hij tygo op schoot, ik deed de puffer voor en deed dan een soort toneelstukje met knuffels op de andere kant van de puffer.

soms moest ie huilen/tot gekrijs aan toe, maar we hebben het toch volgehouden: hij had het nodig.

als ik hem alleen moet puffen, dan laat ik hem voor me op de commode zitten, gewoon met zijn benen naar rechts. dan kun je met je linkerhand het achterhoofdje vast houden

en met je rechterhand de puffer en het kinnetje.

aan de muur bij de commode hangt ook een knuffeltje, dino, die heeft ook al een flink aantal keren mee gepuft.

het is wel elke keer weer het wiel uitvinden:

wat nu weer leuk is: hij doet zelf de dop op de puffer tijdens het puffen (snap je het nog :mrgreen: )

eerdat hij hem erop heeft, is het puffen klaar.

ik heb wel gemerkt, toen hij een keer longontsteking had en zowat stikte in zijn hoest, dat hij het fijn vond om te puffen, want het gaf waarschijnlijk heel veel verlichting.

sterkte met je kleintje!

wij hebben trouwens ook de kleinere puffer van de apotheek (wat brabbel al zei)

ook omdat ie ook Qvar moet puffen en die dus samen met die kleinere inhaler kwam. veel beter ging het toen!

dat ding van ventolin is veel te groot!

(bedankt voor het herinneren, brabbel, ik wilde ventolin daar al eens een brief over schrijven, maar ben het steeds vergeten!)

Bedankt voor jullie snelle reacties :thumbup:

Het is echt een drama, zoooo zielig!

Wij hebben dan toch die grote inhaler, wij doen het idd. samen Ziet want met dat lange ding zou ik het niet in mijn eentje kunnen aangezien ze zo tegenstribbeld. (hij zit in zo’n blauwe zak).

Je voelt ook helemaal niet goed of ie nou goed zit doordat dat ding veelste groot is, je voelt niet goed of hij goed omsluit om de neus en mond of dat je het misschien iets te hard doet (dan trekt ie vacuum).

Als ze erg draait met haar hoofd dan wil het mondstuk ook wel loslaten.

(wat een ervaringen he na drie dagen :shock: :oops: )

Hoe kom ik nu aan een andere? gewoon even langs de apotheek?

Afleiden heeft helaas totaal geen zin, we doen het wel voor de laatste fles, zo geeft die tenminste een beetje troost. (die krijgt ze om 19.00 uur).

Ben wel blij te lezen dat het op den duur wel beter gaat, dat ze een soort van eraan went.

We hopen natuurlijk dat het niet blijvend is en dat we nu alleen ventolin hoeven te gebruiken als ondersteuning.

Hebben jullie dan nog meer tips die erg hebben geholpen?

Bijv. ik let er nu meer op dat ik vaker lucht…en stofzuig…vaker bed verschonen… :think: :think:

Nogmaals bedankt!

Groetjes Alex

ja gewoon ff langs de apotheek gaan.

je moet hem wel betalen, want hij is niet van ventolin zelf.

hij past ook niet zo goed als op de grote inhaler, maar hij blijft zitten.

hij is een stuk kleiner, in een leuk kleurtje, met beertjes erop :wink:

oogt een stuk prettiger en is veel makkelijker om mee te nemen.

andere tips… phoe…

we doen luuf op

en bij erge hoestbuien geven we een balsoclase zetpil (tegen hoest)

maar ik weet niet of ze die al mag (pakje ligt bij slapende tygo op de kamer nu)

regelmatig bedje verschonen, maar niet meer dan normaal.

hoofdeind wat omhoog (al ligt die van ons dan ondersteboven, dus dat hebben we ook maar weer afgeschaft)

verder zijn wij denk ik geen goed voorbeeld voor jullie, want tygo is al zo lang ziek of onderweg…

zou niet meer weten wat ik zonder ventilin moest eigenlijk

Yeline heeft de grote inhaler (ook in de blauwe zak) met Ventolin en dat gaat vanaf het begin heel goed. Ze wil gelijk zelf de inhaler pakken als ik er mee aan kom lopen en begint dan te lachen en zet het zelf op dr neus en mondje ik kan dan de medicijnen er zo inpuffen en hou het mondstukje even vast ze ademt dan goed door. Als het klaar is speelt ze er nog even mee en dan ruim ik het op. We gebruiken de inhaler nu erg vaak want Yeline is erg benauwd en hoest ook tot kokhalsen toe en raakt dan helemaal in paniek omdat ze geen adem krijgt. Vind het zo zielig ik hoop maar dat ze er over heen groeit na mate de tijd dr papa is er als kind ook overheen gegroeit gelukkig.

Sterkte met je meisje :hug: :-*

Bij Wessel was het ook vanaf het begin de “toeter”…

Op en vast tijdstip… Niet eerst ermee spelen… Wel ontie (z’n knuffelhondje) erbij zetten… want die moet straks ook… :slight_smile:

Vervolgens tel ik altijd altijd op tot 15… en Wessel blijft gewoon heel relaxed en roept na 15 Klaaaaaaaar… Ontieeeeeeeeee

Dus misschien ook iets in jezelf veranderen… Ventolin doet niet zeer, Ventolin is maar 20 sec. max. per dag… dus ook niet echt heel zielig…

Misschien dat ze jullie gevoel ook aanvoelt en het drama wel ietsje verergert…

Wat je ook kunt proberen…

Op een totaal ander moment een keer… als je alleen met haar bent… De toeter pakken en zelf een keertje puffen… Gewoon zonder aandacht voor haar… Beetje nieuwsgierig maken… maar vooral niet vragen of ze ook wil…

Wie weet… patroon doorbreken kan soms helpen…

Wel vervelend hoor dat het zo gaat… Sterkte ermee…

Ook mijn zoontje had als baby ventolin. En als ik dit allemaal teruglees voel ik weer hoe zielig ik het vond. Hier was het ook 1 groot drama. Heb later wel een andere “toeter” gehaald bij de apotheek. Die was iets kindvriendelijker, zachter mondstuk, veel kleiner, en voor het idee stonden er teddybeerdjes op…

Mijn zoontje is er wel helemaal overheen gegroeid hoor, na een paar maanden niet meer nodig gehad.

Nu heb ik zelf luchtwegproblemen en weet uit ervaring dat het savonds en snachts idd het ergst is

wij hebben idd ook de kleine

Wel fijn om jullie ervaringen te lezen.

Nog even voor de duidelijkheid, het is Jasmijn die het moet gebruiken, niet Isabel. Dat scheelt veel omdat ik het zo moeilijk kan uitleggen, zij ervaart alleen maar.

Maar idd. misschien voelt zij erg mijn gevoel :?

Ben vanmiddag bij de apotheek geweest, de andere puffer kost € 35,00 en wordt niet door alle zorgverzekeringen vergoed, daar ga ik dus nog even achteraan…

Ook moet ik over twee weken terug naar de ha en weet niet zeker of het daarna nog nodig is, we hopen het natuurlijk niet maar ik denk het eigenlijk wel.

Maar als het bij twee weken blijft dan vind ik € 35,00 een beetje te gek.

Ziet, balsoclase ga ik onthouden, daar hoorde ik een collega ook al over :thumbup:

Bedankt voor jullie reacties, we hopen dat ze eroverheen groeit!

Groetjes Alex

@alex wrote:

Wel fijn om jullie ervaringen te lezen.

Nog even voor de duidelijkheid, het is Jasmijn die het moet gebruiken, niet Isabel. Dat scheelt veel omdat ik het zo moeilijk kan uitleggen, zij ervaart alleen maar.

Maar idd. misschien voelt zij erg mijn gevoel :?

Oeps... Tsja.. dan zal tellen ook weinig zin hebben... sorry voor dit onnozele advies dus...

He bah.. wat vervelend voor zo'n humpie van 6 maanden...

Nou.. hopen dat het inderdaad tijdelijk is...

Sterkte

Peter kreeg met 8 maand een puf, ook ventolin. Hier dus ook die grote tussenkamer. Maar dat is dan ook meteen waar het toe dient, een tussenkamer. De ventolin blijft in de kamer tot je kindje het “eruit ademt” Er zitten ventielen op en dus is het niet zo heel erg als je kindje tussentijds het gezichtje even wegdraaid. Het komt er alleen uit met een ademteug.

Staat ook in de gebruiksaanwijzing.

Dat heeft hier wel geholpen om er relaxter mee om te gaan. Ik kan het nu ook alleen geven.

Op het moment krijgt hij geen puf omdat we bezig zijn met homeopathie en zijn benauwdheid ws gerelateerd is aan een contra reactie van zijn lijf op de entingen. Zijn nu 2 weken bezig en gaat hartstikke goed. Eindelijk is hij niet meer snotterig, niet meer hoesterig, niet meer benauwd met de minste inspanning. Deze sceptische mama is dus niet zo sceptisch meer en gelooft inmiddels wel dat de entingen ook schade aan kunnen richten.

Hopelijk hoeft hij helemaal geen puf meer. :pray:

Vasco heeft ook ventolin sinds hij 6 maanden is of zo.

Eigenlijk ging het toedienen vrij makkelijk, hij hield het zelf een beetje vast. Ook waren er periodes dat hij niet wilde, dan hield ik hem vast of ik gaf hem zijn speen (of lepeltje) in ijn hand en toen ging hij daarmee tikken op het pufding. Dat leidde hem blijkbaar genoeg af.

Ik heb op gegeven moment een 2e puffer gekregen. Het piepje bleef nl weken aanhouden.

Zoals ik het van mijn HA heb begrepen helpt ventolin direct, zet het het luchtpijpje open. Dat andere pufje (oranje ding, weet de naam niet meer) is als het ware een medicijn die nadat ventolin de pijp heeft opengezet, het slijm/piepje aanpakt. Dit duurt wel langer (2 weken) voor je resultaat hebt.

Deze heb ik een tijdje gebruikt, 2 maanden en toen weer afgebouwd. Nu gebruik ik ventolin maar af en toe, als ik denk dat ie het een beetje benauwd heeft.

Verder heb ik altijd gesmeerd met Luuf, uien naast bed, in badkamer stomen, neus sprayen indien nodig. Ja alle trucjes kwamen uit de kast.

En verder1 tip: gewoon veel naar de HA gaan! Ik zat er op gegeven ogenblik elke week wel, ook omdat de arts hem steeds voor nacontrole wilde zien en naar zijn longen luisterde. Zodoende kreeg ik dus die 2e puffer. En dat heeft geholpen.

succes

@alex wrote:

Ben vanmiddag bij de apotheek geweest, de andere puffer kost € 35,00 en wordt niet door alle zorgverzekeringen vergoed, daar ga ik dus nog even achteraan…

Maar als het bij twee weken blijft dan vind ik € 35,00 een beetje te gek.

Groetjes Alex

Als je hem besluit te kopen en het wordt niet vergoed, bonnetje goed bewaren. Kan je opgeven tijdens je aangifte 2007. Valt onderbuitengewone uitgaven!

Hier ook een knulletje met een ‘toeter’. Het was de eerste paar keren echt een drama. We moesten hem echt in de houtgreepnemen en dan lukte het wel. Nu gaat het een stuk beter. Een tijdje geleden kwam zijn 'vriendinetje’logeren die moet ook meerdere malen per dag toeteren. ZXij kwam heel relaxt aanlopen, ging er mooi voor staan, toeter op het gezicht en 10 tellen laten zitten. Robbert keek met grote ogen en kwam ook voor mij staan en wou ook. Zonder een krimp te vertrekken kon ik bij hem ook op een normale manier zijn medicijnen laten inhaleren. Scheelt natuurlijk ook dat ik praat over een ouder kindje.

Ik merk wel dat hoe benauwder hij is, hij juist minder goed wil. het kapje beneemd hem toch tijdelijk van zijn hoeveelheid lucht, ondanks dat het even daarna juist verbeterd.

Sterkte in elk geval.

Hier ook Ventolin gebruiker. Alleen als het echt nodig is. Siënne hat met kerst bronchitis en lichte vorm van longontsteking.

Hier ging het de ene keer goed en de ander keer weer niet. Ik denk dat het ook per kind zal verschillen. Siënne vindt het nog niet prettig, maar ja het zal toch moeten soms.

Ik denk dat je zelf moet kijken hoe je het prettiger maakt met inderdaad een liedje, spelletje enz.

Alyssa heeft vanaf dat ze 11 mnd is bronchitus. Ze heeft ventolin en seretide met een langwerkend ventolin. Ze vind het nog steeds niks. Het gaat nu al een tijdje goed dus hopelijk groeit ze er overheen.

Groetjes Eleln

Nou het ging een week beter, maar toen we na die eerste week een week naar cp gingen is het enorm verslechterd :shock:

Ik had ook die vrijdag dat we thuis waren een afspraak bij de ha voor controle, maar die was ook wel onder de indruk dat het zo veel minder was geworden ondanks de ventolin. (ja ze hadden daar vloerbedekking op de slaapkamer :roll: ).

Nu zitten we dus aan 3 pufjes per dag en soms nog een vierde als ze erg benauwd is.

Over een maand moeten we terugkomen voor controle (of eerder indien nodig).

Ik heb overigens ook een andere puffer aangeschaft die misschien wel vergoed gaat worden (even afwachten) maar dat werkt wel beter, dus bedankt nog voor de tipt.

We zitten iig. voorlopig nog wel even aan de ventolin vast.

Dus nu eigenlijk mijn volgende vraag:

Heeft een van jullie ervaring met homeopathie en wat was het resultaat?

(mijn schoonmoeder raad dat namelijk aan te doen, een homeopaat raadplegen).

Gebruiken jullie ook allergeen beddengoed (dat kan namelijk vergoed worden door de zorgverzekeraar) want s’nachts is het echt het ergste?

Ben benieuwd…

Groetjes Alex

Hier nog een mama met ervaring met de grote toeter, Brian kreeg de puffer vanaf dat hij 4 maanden oud was Hij klonk net als een espresso apparaaat we zijn ook zelfs bij de kinder arts geweest blijkt dat jongetjes er meer las van hebben als meisjes en dat het vaak later over gaat bij Brian was dat ook zo.

In het begin ging het ook prima maar hoe groter hij werd hoe moeilijker het ging. Het is me wel altijd gelukt om het alleen te doen maar dat duurde soms wel en paar minuten :wink: maar ik vond het idd ook erg naar om te doen omdat hij het echt niet leuk vond dat ding op zijn neusje.

Nu over de alergeen hoezen die gebruik ik zelf, ik ben allergisch voor huisstofmijt in de hoogste categorie bij mij helpt het zeker de meeste huisstofmijt zit ook in het bed. Ik heb ze helemaal vergoed gekregen ze zijn ook best duur.

Maar het helpt natuurlijk alleen als je kindje ook niet tegen huisstofmijt kan en aangezien je dat pas als hij 4 is kan laten testen omdat eerder geen zin heeft, maar baad het niet dan schaad het niet toch mij heeft het iniedergeval heel erg geholpen voor die hoeen was ik dan ook verslaafd aan neusspray :wink:

homeopathie heeft trouwens bij mij niet geholpen mijn moeder is met mij naar een homeophaat gegaan toen ik jonger was maar helaas zonder resultaat.

Bedankt voor je reactie!

De huisarts vermoed een allergie voor huisstofmijt aangezien het erger is s’nachts.

Ik zal eerst overleggen met de huisarts aangezien je voor een vergoeding ook een verklaring van de arts nodig hebt, maar baad het niet dan schaad het niet idd.

Ben benieuwd of er meer reacties komen!

Groetjes Alex

Nou als de arts al denkt dat het daar aan ligt zal hij vast wl die verklaring in willen vullen, ik hoop dat het helpt :thumbup: