ervaring 3x gehoortest onvoldoende, audiologisch centrum?

Vandaar is de mevrouw van de andere gehoortest geweest en ook deze was 3 pogingen negatief aan het rechteroor, dus we gaan worden opgebeld door iemand van het audiologisch centrum om daar langs te komen…

heeft iemand ervaringen met 3x een gehoortest onvoldoende? ( dus 3x iemand die langskomt en alle keren als onvoldoende gemeten? ) En heeft iemand toevallig ervaring met het audiologisch centrum? hoe gaat het meten daar in z’n werk enz.? De mevrouw kon me wel wat vertellen, maar dat is niet uit ervaring zeg maar… :? Ik maak me nu na de 3e keer toch wel druk dat het niet goed zit met haar oortje… En vond de test zo zielig, want ze was wakker en dus moest ik haar stil houden… :? :cry:

niemand ervaring met audiologisch centrum? :frowning:

Helaas hier ook geen ervaringen om te delen.

Wil jullie wel veel succes wensen in het audiologisch centrum ! :-*

misschien is er een forum via google te vinden hierover?? ik zal even voor je zoeken

:-*

er werden vorig jaar 11 babies doorverwezen na 3 maal een negatieve test…

wat ze doen:

http://www.ac-eindhoven.nl/

ff verder zoeken

Wij hebben er ervaring mee, maar ik weet niet of je mijn ervaring wil lezen…

Bij ons was de uitslag namelijk niet goed :frowning:

Maargoed, ze doen in het AC dus 3 verschillende testjes, de eerste is vergelijkbaar met de test die je thuis al hebt gehad (die uitgebreide, met de plakkertjes op haar hoofdje). Daarna volgen er nog 2 kortere testjes, maar die weet ik eerlijk gezegd niet meer zo goed, stelde ook niet zo veel voor.

Wij kregen de uitslag niet meteen, maar moesten na 2 dagen weer terugkomen daarvoor.

Bij ons bleek helaas dus dat ze aan haar rechteroortje doof is.

Maar 9 van de 10 keer is het gewoon nog wat vocht of vuil wat in het oortje zit, hoor, dus laat je hierdoor alsjeblieft niet afschrikken.

Overigens, mochten jullie onverhoopt toch dezelfde uitslag krijgen als wij: Ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk helemaal niets van merk bij Noa.

Ze kletst volop en lijkt met een oortje ook alles prima te kunnen horen, dus er is echt wel prima mee te leven.

Maar zover is het bij jullie nog niet, eerst de onderzoeken maar eens afwachten. Hopelijk (en waarschijnlijk) is het niets bijzonders. Dus ik zou zeggen, probeer je niet te druk te maken van tevoren, ook al weet ik dat het vreselijk kl#te is. Succes! :pray:

beste Noa’s mama, heel erg bedankt voor de reactie! Het onzekere vind ik het ergste van alles. iedereen zegt inderdaad: kan ook vuil zijn, kan van vocht zijn, hoeft niets te betekenen… Maar kan dus ook wel wat betekenen :? Vind het zo vervelend ook voor haar, ook al doet het geen pijn… Zo jong en nu al al die testjes… maar ja, we willen het toch wel graag weten nu ook. Nog langer onzekerheid vind ik ook niets.

Kunnen ze in het audiologisch centrum ook het niet horen dan onscheiden van vuil of vocht achter het oortje? Dan zou het namelijk nu al 3x zo zijn, en hebben ze het nu ook niet kunnen onderscheiden… Of zou het dan echt al weggetrokken moeten zijn? Elise haar linkeroortje werkte meteen perfect, gaf bij de eerste test meteen een net piepje…

Nogmaals: de onzekerheid is zo frustrerend… Maar heel erg bedankt voor je reactie! Fijn te horen dat Noa er geen problemen van ondervind… en toch maar hopen dat er niets aan de hand is met Elise haar oortje… :cry:

groetjes,

Louise

Louise,

Ik weet dat ze met die “thuistest” niet kunnen meten of ze alleen maar slechter hoort of helemaal niets hoort. Dat apparaat geeft alleen maar positief/negatief aan,en geen procenten o.i.d., en ook geen oorzaak.

Het apparaat bij het A.C. geeft deze informatie wel gedetailleerd weer.

Het kan dus ook zijn dat ze met rechts bijvoorbeeld voor 60% ofzo hoort.

Met die eerste test kijken ze dus in hoeverre ze wel of niet hoort, dus vanaf zoveel decibel.

Verder voor de oorzaak, daarvoor waren die twee andere testjes dus.

Met die tweede test sturen ze een piepje in haar oortje en dan kijken ze of het trommelvlies voldoende beweegt / trilt. Als dit niet zo is, dan zit er waarschijnlijk vuil of vocht voor.

De derde test weet ik echt niet meer, maar het was ook iets over de oorzaak. Bij ons is er in ieder geval uitgekomen dat Noa’s zenuwen in haar rechteroortje niet goed ontwikked zijn, waardoor ze het geluid niet doorgeven. Overigens had ze bij haar linkeroor ook meteen (thuis al) een net piepje.

Ik hoop dat ik je zo voldoende informatie heb kunnen geven. Ik weet nog precies hoe rot die onzekerheid was…

Moet je lang wachten tot de onderzoeken?

Ze gaan nog bellen voor een afspraak, maar kon zeker wel 2 weken duren voordat er plek was. Ze laten eerst kinderen voorgaan die met beide oortjes onvoldoende waren getest en ze hebben het natuurlijk ook best wel druk… dus het is nog afwachten. We kregen vandaag een standaard brief binnen van de nsdsk ( De Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind ) over wat er zo ongeveer zou gaan gebeurden bij de test, maar deze zakelijke informatie heb ik eigenlijk niet zo veel aan. Ik weet dat het lang kan duren, omdat kind stil moet zijn want ongevingsgeluiden kunnen ook meetellen, enz. Dus vind het eigenlijk wel fijn dat via dit forum er toch wat meer persoonlijke info te verkrijgen is… En nu is het echt afwachten tot we een reactie krijgen van het audiologisch centrum over wanneer we langs kunnen komen… Eten en drinken voor onszelf en de kleine meenemen heb ik begrepen, want kon toch wel een dagdeel gaan duren… :?

groetjes,

Louise

Die 3e test kan ik me niet herinneren.

Althans bij mij is het nooit duidelijk vastgesteld wat er niet goed meer werkte aan mijn beide gehoor.

Maar om even op topposter te reageren.

Mijn moeder had ook 3 testen laten doen en toen had zij al het gevoel dat het niet goed zat.

Daarna is ze doorverwezen naar audiologische centrum van Viataal.

Daar werd bevestigd dat ik doof ben aan beide oren.

Al vrij snel kreeg ik gehoor toestellen aangemeten. Eerst zo’n kastgeval (was wel in jaar '82) Later kreeg ik gewone gehoor toestellen voor achter mijn gehoor. AIO heet het volgens mij.

Maar tegenwoordig, en dan kom ik weer met een ervaring van me oude buurmeisje.

Die bleek na alle onderzoeken ook doof te zijn. Zij heeft toen een CI gekregen en nu is het zeer vrolijke meid die alles doet en ze praat zeer goed.

Nu mijn eigen ervaring wederom weer… maar dit keer vrij recent.

Ik had in februari fikse oorontstekingen in beide me gehoor.

3 weken geen gehoortoestel kunnen dragen omdat het zo erg opgezwollen was.

Daarna deed ik me gehoor toestellen weer in… maar hoorde 0,0 Ben naar HA gegaan en die zei dat me gehoor er weer goed uit zag. MAAR toen ik vroeg, zit er geen vocht achter me trommelvlies misschien?

Hij zei van niet. maar ik wou perse een doorverwijzing naar een KNO arts.

Die constateerde wel vocht achter me trommelvlies. Het moest eruit… dus kleine gaatjes geprikt.

Daarna kon ik eindelijk weer wat horen. Toch was het niet 100% als ik me herinner.

2 weken terug ben ik naar audiologische centrum gegaan van Viataal en die heeft mijn gevoel bevestigd… me gehoor is 10 tot 5 db achteruit gegaan.

Krijg nieuwe gehoor toestellen maar voordat ze me die daadwerkelijk gaan geven krijg ik nog een keer onderzoek naar aanleiding van mijn dubbele gehoor ontsteking.

Nu, merk ik sinds 3 dagen dat me oude niveau afentoe weer openspringt.

Waarschijnlijk zit er toch wel weer vocht achter me trommelvlies.

Beetje heel erg onsamenhangend… maar duidelijker kan ik het even niet verwoorden en dit is puur mijn ervaring.

Misschien kan je er beetje rust in vinden?

Je mag me altijd PBen als je meer ervaringen wilt horen. of vragen hebt over audiologische centrum etc etc.

Groetjes Dreamer.

meneer belde en we kunnen dinsdag al terecht met ons meiske, even afwachten of patrick ( mijn vriend ) dan ook vrijkrijgt, dan kunnen we namelijk samen en dit vind ik toch wel prettiger… zeker omdat het zo’n gedoe is om er te komen ( we moeten reizen met OV) Maar anders pech voor werk, ik vind dit toch even wel belangrijker … !

groetjes,

Louise

Oh, fijn dat het toch nog redelijk snel kon.

Veel succes, en het is vast niks bijzonders. :pray:

Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Tuurlijk laat ik de uitslag nog weten…! Ben inderdaad wel blij dat het op zo kort dag kon!

Vandaag geweest en helaas ook niet zulk goed nieuws… Elise haar rechteroortje werkt helemaal niet en het linkeroortje die meteen een piepje gaf, werkt gedeeltelijk. Was even onduidelijk wat ze hoorde, maar de grens lag bij 50 decibel ( dus wat ik ervan begreep was dat ze tussen 50-100 decibel hoorde) de audioloog wist ook te vertellen dat ze als ze 1 werkend oortje perfect had, prima zou kunnen functioneren, met 2 oortjes zoals haar linkeroortje ook, maar 1 geheel niet werkend oortje en 1 gedeeltelijk wel werkend oortje moest goed in de gaten gehouden worden… We moeten dan ook over 1-2 maanden weer terug en kijken of haar oortje dan beter werkt ( of evt. slechter, maar daar ging hij niet vanuit) Hij ging ervanuit dat ze alsnog goed zou kunnen leren praten… ( dat zit zo rond de 65 decibel en hoort ze wel met links, alleen niet alle tonen) Alleen moest ze dus in de gaten gehouden worden en evt. geholpen worden met een gehoortoestelletje links ( voor sommige tonen die niet goed doorkwamen)

Hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb… Ben eigenlijk kapot nu. Ze is nog zo klein en dan dit nu allemaal al. Vind het ook zo rot.

De afwijking is hoogstwaarschijnlijk aangeboren en zit in het slakkenhuis ( bij beide oortjes ) Waarvan ik vervolgens denk: Zou er dan nog meer aan de hand zijn? Heb ik tijdens mijn zwangerschap iets verkeerds gedaan? Beide vragen ze de audioloog dat dit waarschijnlijk niet het geval was. We zouden later kunnnen worden doorverwezen naar KNO arts als we zouden willen weten waar het precies aan lag en of het erfelijk was… Maar dit is naar mijn weten niet het geval…

groetjes,

Louise

:hug: :hug: :hug: :hug:

:hug:

Elise toonde net aan dat ze toch ook een gewone baby was, ze poepte d’r hele luier onder en ook d’r ruggetje en d’r bedje :shock: :slight_smile: Was na alle druk en hectiek toch wel even fijn om er om te kunnen lachen :slight_smile:

Heeft iemand gebeld van audiologisch centrum en ze komt over vrijdag over 2 weken langs om te praten over het e.e.a. En over 6 weken hebben we weer een test ( soort controletest ) om te kijken of haar gehoor hetzelfde is. is dit het geval, dan krijgt ze naar alle waarschijnlijkheid een gehoortoestelletje toch om ook lage klanken op te pikken en dus meer gesprekken te kunnen volgen. ( beter voor spraakontwikkeling) Verder vroeg ik naar gebarentaal, dit is wel handig om te leren gebruiken voor haar, zo kan ze en praten met gebaren en met woorden en ze zal daarna steeds meer gaan doen met woorden. Ook deze mevrouw vertelde dat ze er wel vanuit ging dat Elise wel zou kunnen gaan praten.

Op naar de volgende test :frowning:

Oh meis,

Gewoon praten kunnen ze leren.

Ken genoeg dove / slechthorende mensen die uitstekend kunnen praten. Soms merk je er niks van dat ze dus een ‘beperking’ hebben.

Er zijn tegenwoordig zoveel middelen … maar leuk is het zeker niet, ik zou ook schikken als mijn kleine doof zou zijn of minder hoort, ondanks dat ik zelf slechthorend bent en mijn man ook !

:hug:

Oh meid, wat een rotnieuws! :cry:

Zoals gezegd is Noa ook aan haar rechteroortje doof, dus ik weet precies hoe je je voelt. Ik had vorig jaar precies dezelfde vragen en gevoelens als jij nu. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het toch niet door die ene halfdoorbakken biefstuk kwam die ik met de kerst had gegeten…

Maar hoe hard het ook is, je schiet er niks mee op om jezelf (waarschijnlijk onnodige) verwijten te maken dus doe dat ook alsjeblieft niet.

Als kleine pleister op de wonde wil ik nogmaals benadrukken dat wij er bij Noa echt niks van merken, ze kletst juist al super, reageert altijd erg alert op geluiden, en draait automatisch haar linkeroor richting het geluid. Ze weten ook niet beter he, dus die kleintjes leren er zelf vaak prima mee om te gaan.

Maar eerlijk is eerlijk, tuurlijk wil je dit liever niet.

Ik wil jullie dan ook heel veel sterkte wensen hiermee, en ik hoop dat Elise met haar beperkte gehoor zich toch goed kan ontwikkelen. :hug:

Wat ontzettend vervelend voor je kleine meissie dat ze aan een kant doof is. Maar maak jezelf alsjeblieft geen verwijten, want jij hebt er niks aan kunnen doen. Dit soort dingen gebeuren “gewoon”.

Elise toonde net aan dat ze toch ook een gewone baby was, ze poepte d'r hele luier onder en ook d'r ruggetje en d'r bedje Was na alle druk en hectiek toch wel even fijn om er om te kunnen lachen

Enne... waarom zou ze geen gewone baby zijn? Ook baby's die wat minder horen zijn gewoon hoor!

Ikzelf was vroeger ook slechthorend (door diverse ontstekingen), maar ik heb me geen moment zielig gevoeld.

Met jouw kindje komt het ook helemaal goed.