domme vraag misschien

maaar ik stel hem toch :wink:

ik heb al ene zoontje van 3,5 zoals iedereen eigenlijk al weet.

maar die is met 36weken met spoed gehaalt via een ks.

ik heb niet 1 wee gehad.

geen ontsluiting helemaal nada noppes.

nu ben ik tegen t einde aan t lopen van deze zwangerschap , en ik vraag me steeds meer af wat kan ik verwachten?

oke pijn , zover was ik :slight_smile:

maar iedereen heeft het over bevallen van de baby , maar er moet ook nog een placenta geboren worden lijkt me?

hoelang blijf je in het ziekenhuis als alles normaal verloopt? ( ik moet daar bevallen ivm de vorige bevalling)

nu is dus de vraag …wat kan/mag ik allemaal verwachten vanuit het oogpunt van eerder bevallen vrouwen.

naar mijn idee maakt mijn gyn t allemaal heel klinisch en rooskleurig…

de placenta moet binnen een half uur geboren worden , en volgens mij heb je daar niet zo heel veel last van , ik iig niet …

als alles goed gaat en je placenta is er dan ligt het er ook net weer aan hoe laat het is , ben je smiddags bevallen dan mag je na een paar uur wel weer naar huis.

ben je rond 10 savonds bevallen dan stellen ze meestal voor om de nacht in het ziekenhuis te blijven om te slapen om de volgende ochtend naar huis te gaan.

een vriendin van mij is om 12 uur smiddags bevallen van haar zoontje en ze was rond 5 uur weer thuis …

Ik heb echt helemaal niets gemerkt van die placenta.

Ik was helemaal in de wolken van die kleine. En toen vroeg de gynocoloog of ik nog een keer wilde persen, dus ik geef nog even een drukje, en dat was het, niets van gevoeld.

Ook van de paar hechtingen die ik daarna nog kreeg heb ik niets gemerkt. Ik lag daar gewoon heerlijk te genieten van mijn zoon (met mijn benen nog wijd en alles ging vanzelf).

Wat betreft de bevalling, dat is echt bij iedereen verschillend.

Ik zelf heb alleen maar buikweeën gehad, en die kon ik heel goed wegpuffen, en het persen vond ik ook niet echt super pijnlijk (misschien op dat moment wel, maar ik ben dat dan vergeten).

Ik zelf moest nog tot 48 uur na mijn bevalling blijven omdat ik ben ingeleid i.v.m. hoge bloeddruk, die blijven ze nog 48 uur in de gaten houden.

Maar mijn vriendin mocht zelfs nog dezelfde dag naar huis (die was wel in bevallen).

Nou, je hebt wel iets meer tijd.

Binnen een half uur is wenselijk, maar ze gaan meestal pas na 1 uur ingrijpen tenzij je hevig bloedverlies hebt.

Bij de eerste is hier de placenta blijven zitten, die is pas 1 uur en 20 minuten later operatief verwijderd. (onder narcose, halen ze via de vagina manueel de placenta eruit, soort curretage dus)

Bij de andere 2 kwam hij steeds binnen 20 minuten en dat is gewoon goed zeg maar.

Verder is bevallen gewoon heel persoonlijk, dus wat je kan verwachten, tja geen idee.

De 1 heeft buikweeen, de ander beenweeen, ik had rugweeen dus dat kan ook.

Als je denkt dat je flink pijn hebt met regelmaat, dan heb je vaak wel weeen. Maar pijn is ook voor iedereen anders. Sommige voelen amper wat en zitten al tegen volledige ontsluiting aan, weer anderen gillen het uit en blijken niets te hebben.

Hier was het steeds 3,5 uur doen over de bevalling, rugweeen hebben, maar kon het aan zonder pijnstilling mits ik maar rond mocht lopen en t op mijn manier mocht doen, zeker niet plat liggen op bed want dan wist ik niet waar ik t zoeken moest.

Persen vond ik zelf fijn, goed luisteren is dan belangrijk, niet te hard persen anders scheur je uit, als t hoofdje staat voelt dat heel branderig, dat branden is het laatste rekken van je spieren.

Daarna nog even persen en je kind komt al en dat is gewoon het mooiste.

Ik heb nooit een kunstverlossing gehad, dus daar kan ik niet over meepraten.

De laatste 2 bevallingen waren gewoon bevallingen uit t boekje, heb amper kik gegeven en floep kind eruit.

Maar de eerste was hel op aarde, dus echt geen bevalling is t zelfde.

Succes in elk geval. :thumbup:

Kevin is geboren in het ziekenhuis vlak voor middernacht en we mochten daar een nachtje blijven (standaardprocedure, alles was goed). De placenta kwam denk ik 10 minuten na Kevin, niet veel van gemerkt (nog eens persen en verloskundige duwde op buik), maar was al zo in een fijne roes dat het kindje eruit was, dat ik daar weinig van gemerkt heb.

Kijk anders eens of je het boek ‘veilig bevallen’ te pakken kan krijgen. Staat alles in wat je eventueel mag verwachten. Geschreven door Beatrijs Smulders en (kom even niet op de naam van de andere (zwangerschapsdementie), dacht Mireille Croon of Kroon).

Overigens gaan aan de ‘geboorte’ van de placenta niet nog eens aparte weeën vooraf.

Ik kan me nog wel herinneren hoe het voelde toen de placenta eruit kwam (werd ook aan getrokken door de gyn, hoefde ik niet zo te duwen):

het voelt als het verwijderen van een reusachtig maatje tampon… :mrgreen: :silenced: :sick:

Ze wachten over het algemeen inderdaad een uur voordat ze ingrijpen als de placenta niet uit zich zelf komt. Tegen die tijd heb je overigens vaak al één of meerdere injecties met oxytocine gehad van VK of gyn. Dit omdat dit hormoon er voor zorgt dat de baarmoeder samentrekt (tijdens de ontsluitingsweeën komt dit stofje ook vrij).

Bij Thara is mijn placenta manueel verwijderd. Aangezien ik absoluut niet onder narcose wilde na een heftige bevalling hebben ze bij mij de ruggenprik nogmaals opgespoten. Zou je deze dus krijgen, dan is dit iets om in gedachten te houden. Bijkomend voordeel was dat ze aansluitend de boel hechten voor zover nodig.

Nadeel, zowel de verwijdering van de placenta als het hechten gebeurd op de OK, dus je bent even bij je beebje weg.

Verder hangt het inderdaad heel erg van je bevalling af of ze je een nacht ter observatie houden. In mijn geval waren er een aantal redenen om zowel Thara (meconiumhoudend vruchtwater) als mij (ruggenprik, placenta) een nachtje te laten blijven.

Voor wat betreft pijn kan ik je niet veel vertellen over de laatste fase van de ontsluiting. Ik heb een weeënstorm gehad, maar met 6 cm ontsluiting hebben ze de ruggenprik alsnog gezet.

Wat dat betreft heb ik nu toch ook wel angst voor de eindfase van de ontsluitingsweeën :shifty: .

Daarvoor heb ik buik-, rug- en beenweeën gehad. Niet grappig als je je bed niet meer afkunt omdat je op allerlei apparatuur aangesloten bent. :hand:

In ieder geval heel veel succes! :thumbup:

Hier in zkh kreeg je standaard een prik om de placenta snel te laten komen. Heb er niks van gevoeld moet ik zeggen, lag al te genieten van mijn ventje.

Ik moest 24 uur blijven omdat Joris in het vruchtwater had gepoept, weet niet of dat standaard is. Houd er wel rekening mee, ik had gedacht gelijk weer naar huis te kunnen.

Het ligt helemaal aan de bevalling EN aan jezelf wanneer je weer naar huis mag.

Bij Sanne moest ik uit voorzorg( kleine beeb) in het ziekenhuis bevallen. Ik was er om half 9’s ochends, ze is om 10 over half 9 geboren (had al persweeen thuis maar wist niet dat het persweeen waren :oops: ) en we waren om 13:00 uur weer thuis…maarrr we mochten eigenlijk al voor de lunch weg maar deze mama zag zo wit als een pier en kon niet opstaan om vervolgens weer onderuit te gaan :wall: :wall: :wall: anders waren we al tegen 12ev thuis geweest…beetje acteerwerk en rouge (terwijl ze even weggingen snel veel er op gedaan en goh wat ik ineens weer een kleur en goh ja voel me al veel beter(kon eigenlijk niet eens lopen zonder zwart voor de ogen te worden)maar wilde perse naar huis deden wonderen :wink: :oops: en ik mocht gelukkig naar huis

Het meeste is wel gezegt geloof ik.

Bij mij is de bevalling ook supersnel gegaan en ik mocht na een paar uurtjes weer naar huis. De placenta kwam bij mij al vrij snel na de bevalling.

Daarna was het vooral genieten van de kleine, wat standaard testjes (en ik kon eigenlijk maar weinig dan een beetje toekijken met een giga bigsmile :inlove: )

Oja, kijken of de baby wilde drinken (waar ik totaal geen verstand van had hoe dat zou moeten en de verpleegkundige leek het maar een beetje onzin te vinden, hielp wel maar lukte dus niet :eh: Thuis overigens gelijk wel :thumbup: )

En omdat alles goed ging, het net middag was. Ik al lekker had gedouched en naar het toilet was geweest (ik geloof dat dat laatste ook een vereiste is). Mochten we heerlijk naar huis.

De trotse opa en oma’s zijn overigens tussendoor ook nog op bezoek geweest en wachten inmiddels bij ons thuis. Maar dat is natuurlijk geheel aan jezelf of je bezoek wilt of heerlijk met zijn 2-en wil genieten.

Veel succes in elk geval. Maak je er niet druk om. Geen enkele bevalling is hetzelfde, dus je kunt je daar niet echt op voorbereiden. Laat het lekker of je heen komen.

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

oja, weeën? Bij de eerste had ik alleen wat krampjes en ik kreeg daarna een ruggenprik. Ik heb toen alleen de persweeën gevoeld.

Bij de 2e werd ik ingeleid en ook hier begon ik met wat krampjes, die al snel veranderde in behoorlijk heftige weeën. Er zat geen begin en eind meer aan. Echter toen we om (we= Rinse voor mij) pijnstilling vroegen, werd de co-assistent gebeld (was ff van de afdeling af) om dit te bespreken. De co-assistent was net op tijd terug om Tejo op te vangen :lol:

Het was dus misschien wel erg heftig, maar achteraf gezien ook heel kort :thumbup:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ik kan je het boek van beatrijs smulders en mareil croon aanraden, over bevallen (Veilig bevallen heet het boek)…daar staan zoveel goede dingen en zo goed alles uitgelegd en vooral heel veel handige tips, hoe je weeen kunt opvangen baringshoudingen etc…

verder is het zo persoonlijk hoe iedereen een bevalling ervaart en geen een bevalling is hetzelfde…