Cavia een geschikt huisdier?

wij hebben altijd cavia’s gehad…erg leuk…

ze gingen zelfs mee op vakantie :inlove:

ze bijten niet en zijn makkelijk te hanteren…

ze vinden het leuk om geaaid te worden…

het is dat we nu een kat hebben anders zou ik er zo weer eentje nemen…

Ik ken nog een caviaverhaal :mrgreen:

Mijn schoonzus had een cavia. Al heel lang. Ze was helemaal gek op dat beest. Het beestje was supertam en superlief. :inlove:

In de warmere maanden mocht het beestje buiten staan met zijn kooitje.

Lekker genieten van de zomerzon.

Op een avond kwam schoonzus thuis, en het viel haar direct op dat de kooi niet op de gebruikelijke plek in de huiskamer stond. “Raar” dacht ze… Ineens kwam het besef dat ze het beestje 's morgensvroeg even buiten had gezet om te luchten, het werd die dag 30 graden, dus zonder de cavia weer naar binnen te halen is zij met haar man gaan zwemmen, de cavia totaal vergeten!!!

Het arme beestje had de hele dag in de volle zon staan bakken, en was dus overleden. Schoonzus is heel lang ontdaan geweest van haar vergissing :silenced:

Sorry het verhaal schiet me iedere keer weer te binnen wanneer het over cavia’s gaat :oops:

Oh 9 jaar… :?

Wij hebben een cavia, en ik heb er een beetje spijt van.

Hij is wel lief enzo, maar je kan er zo weinig mee.

En nu staat er een megakooi hier, met een bolletje pluis (het is een ruwharige 8) ), en dat piept af en toe als de koelkast opengaat.

En hij plast op je als je hem vast hebt.

Dat was het wel, zo ongeveer… :shifty:

Onze Sjuul

1 cavia is geen geschikt huisdier omdat cavia’s groepsdieren zijn.

altijd minimaal 2 cavia’s houden dus.

veel informatie kun je vinden op oa http://www.kuufke.com en de site van konijnenopvang Jamies.

zelf zou ik eerder cavia’s uit een opvang halen waarvan bekend is dat ze een beetje tam en mensgericht zijn. cavia’s uit een dierenwinkel zijn vaak erg schrikachtig (en niet altijd gezond)

cavia’s zijn vooral kijk- en een beetje aaidieren maar zeker geen knuffels.

wat dat betreft zijn tamme ratjes (van een echt goede fokker of betrouwbare opvang!) misschien meer geschikt.