BV en sporten

Ik heb een vraagje aan de sportende moeders die borstvoeding geven… De borstvoeding verloopt nogal moeizaam en mijn borsten en tepels zijn (daardoor?) heel gevoelig… Ik vraag me af of jullie dit ook gehad hebben en of dit minder wordt? En heb je bij het sporten last van je borsten of voelt het niet anders dan voordat je bv gaf?

Met een goede bh heb ik nooit ergens last van gehad. Moet er wel bij zeggen dat ik over het algemee 's avonds sport en dan zijn mijn borsten wat leger dan 's ochtends. Doe wel aan spinning op zaterdag ochtend en dat geeft geen enkel probleem (het ‘hupst’ wat minder op een fietsje!). Maar misschien dat het voor anderen anders is? Gewoon proberen lijkt me.

Succes!

Wanneer wil je gaan sporten? Nu? dan zul je denk ik wel merken dat je nog borsten met stuwing hebt… en ik zou dat zelf niet prettig vinden dan… Als je toch gaat, zoek dan een stevige sport bh… :thumbup:

Waarom heb je pijnlijke tepels? Want pijn hoort niet… heb je geen spruw? Of misschien eens op je aanlegtechniek letten…

Nee, nu ga ik nog niet sporten, dat zou ik fysiek nog niet kunnen. Het gaat pas over een paar weken/maanden, maar ik was vast benieuwd naar de ervaringen van anderen. :wink:

Ik let trouwens op de aanlegtechniek, de kraamhulp heeft daar erg op begeleid, maar het doet gewoon pijn (ook toen zij er nog was en er op toe zag dat het goed gebeurde)…het wordt nu wel steeds minder, maar het is nog steeds geen pretje. Spruw heb ik voor zo ver ik weet niet.

Ow ok… ja over een paar maanden lijkt me beter… dat heb je die ergste stuwing niet meer… :angel:

Misschien toch eens langs de HA gaan… want spruw is hardnekkig en je klachten zijn niet ‘normaal’ Want voeden hoort geen pijn te doen… :hug:

De kraamhulpen hier en ook de vk’s weten dat het pijn doet en zij maken zich er geen zorgen over. Volgens de laatste kraamhulp heeft het wel te maken met het aanleggen, maar is het lastig beter te doen, omdat mijn tepels klein zijn. En het wordt dus al minder, dus misschien een kwestie van ‘eelt kweken’ oid.

Het hoeft geen spruw te zijn he Fai, ze voedt nog maar 11 dagen dus dat lijkt me ook niet heel waarschijnlijk. :wink:

Ik had bij mijn oudste ook heeeeel gevoelige zere tepels, ik kon er geen douchestraal op verdragen (ook de zachte niet) en zelfs kou/wind deed echt zeer. :? Bij haar lag e.e.a. alleen wel aan de haptechniek, zij bleek het tongetje niet over het onderkaakje te brengen. Die pijn is nooit weg gegaan (sorry).

Maar nu heb ik nergens last meer van. Deze uk hapt ook veel beter, maar ik vraag me ook wel af of de boel niet wat meer gehard is. De eerste 2 weken heb ik trouwens ook wel last gehad hoor, maar nu helemaal niet meer.

Ik rij paard, en heb absoluut geen last van het feit dat ik bv geef.

Je schrijft dat het allemaal niet zo makkelijk gaat, haal je er snel genoeg iemand bij (een lactatiekundige)? Niet blijven doormodderen hoor! Dan kun je straks ook weer lekker gaan sporten. :wink:

@Nienke123 wrote:

De kraamhulpen hier en ook de vk’s weten dat het pijn doet en zij maken zich er geen zorgen over. Volgens de laatste kraamhulp heeft het wel te maken met het aanleggen, maar is het lastig beter te doen, omdat mijn tepels klein zijn. En het wordt dus al minder, dus misschien een kwestie van ‘eelt kweken’ oid.

er is een verschil tussen pijn van het aanhappen en pijn gedurende het voeden… hou het gewoon even in de gaten :thumbup:

@Kay30 wrote:

Het hoeft geen spruw te zijn he Fai, ze voedt nog maar 11 dagen dus dat lijkt me ook niet heel waarschijnlijk. :wink:

Volgens mij kan je best spruw krijgen ook al is je kindje pas 11 dgn.. :think:

Verder, zou ik sowieso een HA laten kijken.. just 2B sure.. :wink:

@faizaa wrote:

Volgens mij kan je best spruw krijgen ook al is je kindje pas 11 dgn… :think:

Volgens mijn kraamhulp en verloskundige niet, is dat meestal pas na langere tijd. (Maar ja, uitzonderingen en regels bevestigen en zo he? :wink: ) Omdat spruw een schimmelinfectie lijkt het ook niet erg waarschijnlijk, dat heeft even tijd nodig om zich te ontwikkelen.

Pijn bij het aanhappen en de eerste minuut kan ook de toeschietreflex zijn, en die kan tot 30 seconden of zo duren en goed zeer doen. Dan moet de pijn daarna wel afzakken trouwens, en mag het dan de rest van de voeding geen pijn meer doen.

@Kay30 wrote:

@faizaa wrote:
Volgens mij kan je best spruw krijgen ook al is je kindje pas 11 dgn… :think:

Volgens mijn kraamhulp en verloskundige niet, is dat meestal pas na langere tijd. (Maar ja, uitzonderingen en regels bevestigen en zo he? :wink: ) Omdat spruw een schimmelinfectie lijkt het ook niet erg waarschijnlijk, dat heeft even tijd nodig om zich te ontwikkelen.

Pijn bij het aanhappen en de eerste minuut kan ook de toeschietreflex zijn, en die kan tot 30 seconden of zo duren en goed zeer doen. Dan moet de pijn daarna wel afzakken trouwens, en mag het dan de rest van de voeding geen pijn meer doen.

Volgens mij klopt dat niet… aangezien je je baby al kan besmetten als je zelf een schimmel infectie hebt of slechte hygiene (handen niet wassen en mondje van je baby aanraken) Ik zal het eens navragen aan een LK…

Ik zou dus een LK inschakelen om het aanleggen te bekijken… vaak verdwijnt de pijn al na een paar cm hoger aanleggen of met een kussen onder de arm… (het hoofdje of de borst ondersteunen kan ook verschil uitmaken)

Als dat het niet is, zou ik zeker laten checken op spruw, liefst nog door een LK laten kijken dat een HA… hier een pdfje over spruw… Misschien herken je iets…

http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf

Maar nogmaals… paar reacties hierboven schreef ik al:

er is een verschil tussen pijn van het aanhappen en pijn gedurende het voeden… hou het gewoon even in de gaten

Dus, het kan idd de pijn van het aanhappen zijn…

Ga voor jezelf na wat je klachten zijn… (hoelang en tijdens voeden enz)

Besmetting

Er is een aantal manieren waarop in de zoogperiode moeder en kind besmet kunnen raken met Candida:

• De baby kan besmet worden tijdens de geboorte wanneer de moeder een vaginale schimmelinfectie heeft. De borst van de moeder kan vervolgens besmet worden door contact met de mond van de baby, wanneer daar Candida aanwezig is. De kans op besmetting is groter als de tepel beschadigd is.

• Ook is het mogelijk dat spruw wordt overgedragen door derden, bijvoorbeeld door het laten zuigen op een vinger.

• Bij onvoldoende weerstand van moeder en/of kind kan spruw zich spontaan ontwikkelen, en dan tijdens de borstvoedingsperiode wederzijds worden overgedragen.

Maar nogmaals het hoeft geen spruw te zijn he.. :wink:

Het ging over bv en sporten, niet over de oorzaken van pijn. :stuck_out_tongue:

Maar er staat een afspraak met een lactatiedeskundige. Vraag me alleen af of die echt nog iets kan betekenen, want de kraamhulp die we hadden was ook een halve (of meer) lactatiedeskundige. Maar we zullen zien.

Ow ok, door deze zin dacht ik dat het ook over gevoelige tepels ging… :wink: :

De borstvoeding verloopt nogal moeizaam en mijn borsten en tepels zijn (daardoor?) heel gevoelig… Ik vraag me af of jullie dit ook gehad hebben en of dit minder wordt?

Verder, een halve lactatiekundige bestaat niet… :mrgreen: ook iemand die zich LK noemt, zou ikzelf niet laten komen… want je betaald ervoor he… Ik zou zoeken naar een LK met IBCLC achter haar naam, dan weet je zeker dat je een goeie hebt… :thumbup:

@faizaa wrote:

Ja, maar niet over het wel of niet hebben van spruw. :stuck_out_tongue:

Geen idee of deze LK IBCLC achter haar naam heeft…we kregen telnrs van het CB en van één van die mensen weer het telnr van deze LK (die ander was zelf ziek nl en heeft dus het telnr van een collega gegeven).

@Nienke123 wrote:

@faizaa wrote:

Ja, maar niet over het wel of niet hebben van spruw. :stuck_out_tongue:

Geen idee of deze LK IBCLC achter haar naam heeft…we kregen telnrs van het CB en van één van die mensen weer het telnr van deze LK (die ander was zelf ziek nl en heeft dus het telnr van een collega gegeven).

In elk geval… spruw KAN de reden zijn… vandaar dat ik ermee kwam… :wink:

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten of je een gecertificeerde LK inschakeld of niet…

All up to you he… wij zijn er alleen maar om met je mee te denken… :angel:

Nou, wees gerust, ik heb even gegoogled en ze is lid van de NVL en dat kan alleen als je in opleiding bent voor het IBCLC-certificaat of dit certificaat hebt. En volgens haar site is ze gediplomeerd. Weer een zorg minder dus. :wink: :slight_smile:

Serieus, wat had je nou van me willen weten dan? (niet perse van mij dan, maar met je topic…)

Ik krijg nu zo’n raar gevoel over hoe je reageerd…

Ik denk met je mee, en op de een of andere manier erger je je aan mijn antwoord… :think:

't is niet dat ik me erger aan je antwoord, maar het is wel zo, dat ik zo iets heb van ‘als ik had willen weten wat ik tegen de pijn kon doen, dan had ik die vraag wel gesteld’. :wink: :slight_smile:

Wat ik wil weten staat in mijn eerste bericht: of mensen die bv geven last hebben van hun borsten/tepels bij het sporten.

Verder bedoelde ik het niet raar of wat dan ook: is een nadeel van internet, je hebt enkel woorden en de ‘manier waarop’ je iets zegt mist.

En het is ook niet zo dat ik niets met jouw reactie (of die van anderen) gedaan heb: ik heb een LK gebeld en die komt langs. En het blijkt dus ook nog een ‘goeie’ (alsin: met diploma) te zijn.