Hallo
Onze Ricardo heeft zich gisteren voor het eerst weten om te wurmen in zijn bed,…toeval denk ik want nu doet ie dat niet meer…
MAAR,…
Overdag na zijn voedingen wil hij niet in zijn bed slapen,…Ik heb alles geprobeerd,…kruik (warmte), zijwaarts op zijn rug, met speen zonder speen, met muziek zonder muziek,…Eerst in slaap wiegen dan naar bed,…NIX!
Hij slaapt de laatste 3 dagen overdag alleen maar als ik hem op zijn buik leg…Maar dat vind ik eng in zijn bed omdat ik hem dan niet in de gaten kan houden,…Dus leg ik hem in de box op zijn buik,…zodat ik hem in de gaten kan houden,…
Hoe gevaarlijk is het buik slapen? Kan ik hem zo 3 a 4 u in de box laten liggen?
Wat kan ik doen om hem overdag op zijn zij of rug te laten slapen in zijn bedje,…?
Vanaf wanneer mag een kindje op zijn buik slapen, waarschijnlijk als ie zich ook weer terug kan draaien en dat kan ie dus nog niet,…
Ik had hetzelfde bij mijn 2 kinderen. Het wordt (heel erg) afgeraden een kind op de buik te laten slapen, maar het ligt veel lekkerder… Dus dan mochten ze van mij een keertje in de wieg, die in de box stond (ben van mening dat de box een speelplek is ) een uurtje zo slapen. Ik zat er dan naast en kon hun ademhaling horen. Later werd dat steeds langer, totdat ze overdag altijd op de buik sliepen. 's nachts legde ik ze wel op de rug, maar dat betekende wel slapeloze nachten voor mij en voor hun! Maarja, ze hadden overdag al lekker geslapen natuurlijk :mrgreen:
Tot ik een keer Tyrone ook 'nachts op de buik aantrof: zelf gedraaid dus. Én langer geslapen! Toen heb ik hem ook snachts op de buik gelegd…
Heb het op het Cb gezegd, en die hebben mij verteld dat áls ik ze op de buik wil laten slapen, dat ik dan wel de nodige voorzorgmaatregelen moest nemen. Geen losse dingen in bed zoals een kussen of een knuffel. Geen matrasbeschermer, geen hoofdbeschermer…
En als laatste: ik was en ben van mening dat mijn kinderen zelf wel kunnen aangeven wat ze kunnen en willen. Dit is heel erg persoonlijk natuurlijk, maar ik heb tot nu toe op geen enkel vlak problemen daarmee gehad
Jasper valt overdag het beste in slaap als ik hem op z’n zij leg :think: (en in het grote bed van papa & mama, dus dubbel :naughty: ) Dus laat ik hem maar: ik kijk wel na 5-10min even bij hem en als ie dan slaapt draai ik hem stiekum op z’n rug. Meestal slaapt ie dan diep genoeg om niet wakker te worden, soms doet ie even z’n ogen open en slaapt daarna weer verder, en heel soms is ie dan gewoon wakker :mrgreen: Maar omdat ie ook onder ons dekbed ligt, kijk ik toch om de 10min of het allemaal goed gaat. Gelukkig is Jasper een rustige slaper, en als hij beweegt dan schuift hij altijd omhoog niet omlaag, dus dat scheelt
Misschien kun je die kleine van jou ook na een tijdje weer omdraaien?
Generaties zijn groot geworden door op hun buik te slapen. Zelf laten wij onze kids al vanaf het begin op hun buik slapen. Zoonlief van 11 dagen slaapt op dit moment ook op zijn buik.
Ik ben van mening dat we in het Westen onnodig bang gemaakt worden voor de mogelijke gevolgen van op je buik slapen. Dus…heb vertrouwen in je kind en zet je (eventuele) angsten aan de kant. Dit geeft je kind goede slaap en jou ook rust.
Succes!
Heyya
Heel mooi gezegd Heyya! “heb vertrouwen in je kind!” :thumbup:
Bedankt voor je berichtje,…overdag is mijn angst dus al weg,…nu alleen de nacht nog,… :think:
We bekijken het per dag,…maar merk wel dat ik er zo langzamerhand ook in moet geloven dat hij gewoon een buikslaper is,…
FIjne avond,…en truste
@Heyya wrote:
Generaties zijn groot geworden door op hun buik te slapen. Zelf laten wij onze kids al vanaf het begin op hun buik slapen. Zoonlief van 11 dagen slaapt op dit moment ook op zijn buik.
Ik ben van mening dat we in het Westen onnodig bang gemaakt worden voor de mogelijke gevolgen van op je buik slapen. Dus…heb vertrouwen in je kind en zet je (eventuele) angsten aan de kant. Dit geeft je kind goede slaap en jou ook rust.
Succes!
Heyya
Ik snap wat je bedoeld…
Máár dat de wiegendoodsterfte zienbaar achteruit is gegaan sinds het rugslapen advies vind ik reden genoeg om te vertrouwen op dat advies…je vergeeft het jezelf nooit…
En het is niet iets wat je terug kan draaien als het toevallig nét wel bij jou kind gebeurd door buikslapen.
Nou inderdaad Sas :thumbup:
ik heb in januari een gesprek gehad met een arts die als sinds de jaren 80 bezig is met onderzoeken naar wiegendood.
Waren het toen nog 250 kindjes die eraan stierven, vandaag de dag zijn het er 15.
Dat komt dus mede door alle adviezen die er gegeven zijn en op de rug laten slapen is daar eentje van.
Tuurlijk moet je op je kind vertrouwen, maar je kind kan gewoon nog niet terugdraaien als het in de knel komt.
Daar kan je kind niets aan doen en als ouder moet je je kind daarvoor beschermen.
Als ouder moet je op je kind vertrouwen, maar je kind moet toch ook op jou kunnen vertrouwen?
Overdag heb ik er dus geen problemen me maar snachts dus nog wel,…
Ik vind het geoon moeilijk,…maar misschien is het een fase,…we wachten rustig af,…
Inderdaad, geef jezelf de tijd. En wat Ricardo overdag al op z’n buik slaapt is mooi meegenomen. :thumbup:
Je hebt vast al wel eens een poos naar hem zitten kijken als-ie op z’n buik slaapt. Het is indrukwekkend hoe sterk die kleintjes al zijn en hoe ze zelf hun hoofdje kunnen omdraaien.
Heyya
hoi misschien kan je investeren in een nannycare een sensormatje dat de ademhaling van de baby bewaakt. Mocht de baby niet ademhalen dan wordt je gewaarschuwd zie http://www.nannycare.nl
Ik bleef er toch over nadenken, dit topic en dan de antwoorden van Sas en José. Ben het helemaal met jullie eens hoor, het wordt ook niet voor niks gezegd. Maar ik ben ook van mening dat er uitzonderingen kunnen zijn.
Het is heel goed dat kinderen op hun rug moeten liggen, als dat de veiligste manier is. Maar ik denk dat er op ieder gebied wel uitzonderingen zijn. Ik had als voorbeeld: Iedereen heeft een vk of gyn tijdens de zwangerschap. Die zal ook bij de bevalling zijn. Niemand zegt: ‘ik ga het alleen doen’. Maar sommige kindjes zijn zó snel, dat er niemand bij de bevalling is. Maar de praktijk is ook dat juist dÃe kindjes zo sterk zijn, dat er (bijna) nooit compicaties zijn…
Dus als een kindje nu echt niet op de rug wil, geloof ik dat ie het zelf kan aangeven dat ie het aankan. Dat neemt trouwens niet weg dat ik het ook eng vind hoor, maar ik heb Tyrone ook eens op zijn rug in de wieg gelegd, en opeens krijsen toen ik stond te douchen, en dus niet ala minute kon kijken. Kom ik bij hm, heeft ie zo lopen maaien met zijn handjes dat hij de deken over zijn hoofd had getrokken en dus in paniek was omdat ie niks meer zag… toen schrok ik dus ook
Ik ben het met je eens,…het is gevaarlijk,…maar mijn kleine slaapt dus echt niet op zijn rug en zij,.behalve de nacht :dance: :dance: :dance:
Overdag wil hij dat dus echt niet maar zodra het dus avond is,…na zijn laatste voeding van 23u weet ie dat ie op zijn rug of zij moet,…en dat accepteerd hij,…raar he?!
Overdag ligt ie 8 van de 10x gewoon in de huiskamer op zijn buik maar kan ik hem in de gaten ouden,…
en soms wil die dus ook overdag naar zijn bed,.en dan accepteerd ie dus ook dat ie op zijn rug moet slapen,…gek mannetje,…
Maar eng blijf ik het wel vinden natuurlijk,…maar ben alert,…
@miranda79 wrote:
Ik bleef er toch over nadenken, dit topic en dan de antwoorden van Sas en José. Ben het helemaal met jullie eens hoor, het wordt ook niet voor niks gezegd. Maar ik ben ook van mening dat er uitzonderingen kunnen zijn.
Het is heel goed dat kinderen op hun rug moeten liggen, als dat de veiligste manier is. Maar ik denk dat er op ieder gebied wel uitzonderingen zijn. Ik had als voorbeeld: Iedereen heeft een vk of gyn tijdens de zwangerschap. Die zal ook bij de bevalling zijn. Niemand zegt: ‘ik ga het alleen doen’. Maar sommige kindjes zijn zó snel, dat er niemand bij de bevalling is. Maar de praktijk is ook dat juist dÃe kindjes zo sterk zijn, dat er (bijna) nooit compicaties zijn…
Dus als een kindje nu echt niet op de rug wil, geloof ik dat ie het zelf kan aangeven dat ie het aankan. Dat neemt trouwens niet weg dat ik het ook eng vind hoor, maar ik heb Tyrone ook eens op zijn rug in de wieg gelegd, en opeens krijsen toen ik stond te douchen, en dus niet ala minute kon kijken. Kom ik bij hm, heeft ie zo lopen maaien met zijn handjes dat hij de deken over zijn hoofd had getrokken en dus in paniek was omdat ie niks meer zag… toen schrok ik dus ook
Dat snap ik…ik heb ook nog aan dit topic gedacht…
Leuk voorbeeld haal je aan…Celiza is dus zonder VK geboren en mijn man riep steeds dat doe ik zelf wel :lol: :roll: :naughty:
Maar als ik niet zo helder was geweest om Celiza d’r mond en neus leeg te zuigen weet ik niet of het wel zo goed was gegaan…
Ja de VK zei ook dat als je zo een bevalling hebt als ik had de natuur er vaak wel voor zorgt dat dat dus allemaal kan…maar het hád goed mis kunnen gaan.
Dáárom MOET ik bij een evt. volgende beeb bellen bij mijn eerste ‘‘krampje’’,water of slijmprop…ze zei letterlijk ik lig liever hier een uur of 3 op de bank te wachten dan dat je nog een keer zonder vk bevalt…
En zo weer even on topic…zo is dat ook met buikslapen…tuurlijk zou het zo kúnnen zijn dat je baby dat moeiteloos kan en graag zou willen…maar hij/zij hoeft maar 1x wél diep te slapen en met zijn toetje in het matras te gaan liggen…maar 1x…en je vergeeft het jezelf nooit meer!!
Volgens onderzoek is de wiegendoodsterfte zo gezakt door de info over slapen en ook bij ‘‘allochtonen’’ mensen (die vaak eigen rituelen/gewoontes e.d hebben ook die niet altijd ‘‘handig’’ zijn ivm veiligheid) en ik denk dát je daarom er nóóit vanuit kan/moet gaan dat je beeb het wel kan op zijn buik…
Maar dat ben ik…en ja uitzonderingen zijn er altijd…maar wie zegt je met zekerheid dat dat jouw beebje is :shifty:
Ik persoonlijk neem het risico dus niet ik blijf mijn kind onder de 1 op zijn/haar rug terug leggen…en dáárom is Celiza wél ingebakerd geweest omdat dat hetzelfde gevoel geeft als buikslapen waar idd sommige kindjes erg behoefte aan hebben.
Maar het is ieder voor zich…als eerste zeg ik volg je gevoel…
Bij alles…maar bij buikslapen zeg ik kijk ook even naar de cijfers…en bedenk je goed of je daarmee een risico wil nemen,helemaal als je kindje in een andere kamer slaapt…
Als je kindje naast je bed slaapt is er nog een andere controle over…dan ben je dichtbij en instinctief reageer je wel denk ik als je kindje met ademen stopt…
Maar zelfs dan neem ik persoonlijk het risico niet…en mijn beide kinderen hebben bij mij geslapen tot 6 en 8 maanden oud op hun rug en zij,het is een kwestie van wennen :shifty:
Maar ook daarmee zeg ik volg je gevoel…
Ik doe het gewoon zoals ik het voel…
En ik reageerde hier omdat er ‘‘leuk’’ wordt gezegt je kindje kan dat wel vertrouw op je kindje…
Maar waar moet je heen als het mis gaat…ik vind dus dat de keerzijde ook gegeven moet worden,helemaal met wat nieuwbakken onzekere (?) moeders die raad vragen…
Dus daarom mijn antwoord hier
Het is gelukkig dus geen onderwerp wat alleen mij bezig houd,… :think: :think:
Ik vind het zelf ook eng, het is mijn eerste en enige (door omstandigheden) kleine wonder dus ben er extra extra zuinig op,…hihi
Maar hij wil dus echt niet slapen anders dan op zijn buik,…Maar snachts dus wel, dan geeft ie zich over om toch op zijn zij te gaan liggen…gekkie,…
Overdag leg ik hem zoals eerder gezegt wel op zijn buik in de box,…want anders slaapt ie helemaal dus niet,…of ie zo overstuur,…en spuugt ie zijn bedje vol,…zoals vaker gedaan,…!
De 15e ga ik naar hte CB en dan ga ik het ook zeker overleggen,…?!Niet met de vraag mag hij op zijn buik,…want daar weet ik het antwoord al op,…maar wat eraan te doen??
Ik wil met mn verhaal niemand shoqueren, maar wil iedereen er wel bekend mee maken.
Ik zeg gewoon stug volhouden met op de rug leggen.
Ik ben t levende bewijs van n kindje dat gestorven is aan wiegendood door dat Loek op
zn buik is gedraaid in bed op t kdv.
Loek was n ontzettende sterke babymet 4,5 mnd. Hij zat zelfstandig, kon zichzelf omdraaien van
buik naar rug en weer terug, maar hij is ws toch moe geworden en niet meer de kracht gehad hebben
om zn hoofd op te tillen of weg te draaien.
Je kunt wel zeggen dat je vaak gaat kijken, maar Loek leefde 10 min voordat ze gingen kijken
ook nog en toen ze 10 min later hem uit bed wilde halen was hij er al niet meer.
Je bent altijd te laat. Uit de studies is ook gebleken dat ze in de box als ze helemaal alleen zijn
er tussen uitknijpen. Van de 16 geregistreerde gevallen in 2006 waren er nl 9 die alleen in
de box lagen terwijl mama bijv n wasje boven wegwerkte of n papa die even op de bank
zn ogen had dichtgedaan.
Je kunt je eigen niet voorstellen hoeveel pijn t doet dat je kindje er niet meer is
en ik denk niet dat dat opweegt tegen t ongemak wat je ws even zult hebben door ze op
hun rug te leggen. Jammer voor die kinderen, maar t weegt echt niet op tegen t verlies.
Ik weet dat je niemand wil shockeren,…en je weet dat ik heeeel erg met je mee leef,…en jou verhaal heeft serieus ook een diepe indruk op me gemaakt. Tuurlijk kende ik wiegendood,…mara door jou ken ik het ook van “dichtbij” ! Ik weet dat het in de box net zo goed kan gebeuren als ik e ven naar de wc ben of iets dergelijks,…maar je kindje tot spugens aan toe op zijn rug of zij laten liggen,…voeding na voeding, dag na dag,…Dat is ook niet makkelijk,…tuurlijk doe je dat “liever” dan je kindje een wiegendood tegemoet laten gaan,…maar,…
Ik probeer het na elke voeding gewoon weer,…maar als ik dan ruim 1 1/2u bezig ben,…en hij alleen maar op schoot hazenslaapjes doet, of in de box een volledige periode doorslaapt,…slaapt hij nu tegenwoordig veel op mijn schoot, maar soms moet ik ook even wat doen,…
medisch is hij nagekeke en er is niets medisch te vinden, dat hij pijn heeft of iets dergelijks waardoor hij niet op zijn zij kan of wil liggen. Hij is helemaal gezond,…Het inbakeren ga ik lere op het CB bij de volegnde afspraak misschien dat dat de oplossing is,…Het CB raadde me aan iets meer cc te geven,…zodat hij vol is en misschien van vermoeidheid kan slapen,…dat doe ik,…maar tot nu toe,…nix,…
Ik,…tja,…kweet niet wat ik er meer over kan zeggen,…
Jeetje, dat verhaal maakt op mij ook wel een indruk hoor! Tyrone ligt nu weer op de buik, maar nu overweeg ik toch wel heel erg om hem na de laatste voeding ‘gewoon’ op zijn rug te leggen! Hij is namelijk 's nachts zo moe dat ie meestal gelijk doorslaapt na een voeding, dus dan is de kans veel groter dat dit nu ook lukt. Overdag hoef ik nog niet te proberen: heb hem eergister op de rug gelegd, maar hij heeft gewoon een uur zitten spelen want: op de rug is speeltijd. Maarja, als ie na het spelen ook gewoon in slaap viel… maar dan begint ie juist te huilen dat ie niet kan slapen :think:
Maar je hebt me wel weer aan het denken gezet: ga gewoon proberen hem weer op de rug te leggen, ookal draait ie zelf weer om 8)
dubbel he,…wij zitten te mailen en zijn er beide best zeker van,…en dan lees je zo een verhaal en dan ben je toch even van je stuk gebracht,…ben en was er ook stil van van bovenstaand verhaal… :kaars:
Ik snap jullie ook écht wel meiden…
Maar dus zulke verhalen als van Loek* die zijn er nog steeds…
En het zal wel jouw beebje zijn…daarom reageerde ik wat fel op posts van ach het kan wel ze zijn sterker dan je denkt…zonder de andere kant van de medaille te laten zien…en dat is helaas Loek*…
Dáárom bemoeide ik me ermee…je moet wél alle kanten horen en dan je besluit zelf nemen…
Dan is er ook niemand die je de schuld kan geven áls er iets gebeurd…want ja bij sommige gaat het wel goed…maar het advies is er nu eenmaal niet voor niets :shifty: