Borstvoeding frustratie :-(

hey meiden,

Ik geef onze zoon sinds zijn geboorte borstvoeding en helaas loopt dat sinds zijn geboorte verre van soepel :frowning:

Helaas want ik wil niets liever dan borstvoeding geven en blijven geven, en ben er dan ook echt mee aan… :cry:

Helaas heeft mijn zoon geen goede zuigtechniek en ik zeer gevoelige tepels waardoor na dag 1 mijn tepels al helemaal kapot waren.

Om deze wat rust te gunnen hebben we in de kraamweek een kolfapp. gehuurt zodat mij BV op gang bleef en ik deze nog steeds kon geven.

Na een paar dagen weer opnieuw geprobeerd om hem aan te leggen, maar helaas…

Ik dacht nog zelf even door bijten gaat vast wel beter, maar helaas na 2 dgn waren mijn tepels stuk tot bloedens aan toe.

Weer gaan kolfen en daarna opnieuw geprobeerd met tepelhoedjes maar ook hier weer met resultaat kapote tepels.

Daarom heb we besloten dat ik fultime zou gaan kolfen zodat hij toch BV kon krijgen.

Dit ging in het begin echt super 8 dgn na zijn geboorte haalde ik binnen 7 minuten met gemak 100 cc uit elke borst :dance:

Inmiddels een eigen kolf aangeschaft met alle toebehoren maar helaas ook nu gaat het weer mis :frowning:

Niet lang daarna liep mijn borstvoeding terug tot 20 cc per borst maximaal :frowning:

Ik ben weer begonnen met om de 2 uur kolfen om de productie weer op gang te helpen en eet en drink me slag in de ronten

Helaas blijft mijn productie laag, lactatievk er bij gehaalt en zij is nu 3 keer geweest en kan helaas ook niet veel meer voor mij betekenen.

Ik kolf nu ongeveer 45 minuten en haal dan net aan 100 cc in totaal, waar onze zoon net aan genoeg aan heeft.

Ook kolf ik nu om het uur met het gevolg dat mijn tepels weer zeer gevoelig worden :frowning:

Met de lactatievk heb nu afgesproken dat alles wat ik te kort aan voeding heb, dat ik dat ga aanvullen met KV…

Ik baal zo van deze toestand… Ik wil zo graag en niets liever dan borstvoeding geven maar op de een of andere manier wil het gewoon niet lukken wat ik ook probeer…

Ik mis dat intiem samen zijn met mijn kleine zo, vondt het echt heerlijk en genieten om hem aan de borst te hebben.

Ik wil de BV niet opzeggen en alles doen om het enigsins op gang te houden, maar op deze manier ben ik alleen maar bezig met kolfen en voeden en ben behoorlijk emotioneel over de hele situatie.

Vriendinnen snappen dat allemaal niet zo en zeggen zo lekker makkelijk “joh stop gewoon lekker, is nog veel handiger en makkelijker ook” iets wat mij echt pijn doet.

Sorry voor mij lang verhaal :oops:

Maar heeft iemand misschien ook ervaring met zo’n situatie en hebben jullie misschien nog tips wat ik zou kunnen proberen???

misschien heeft je lactatiekundige het er ook al over gehad of gebruik je het al, maar een syntocinon neusspray?? Ik gebruik m ook, want zonder krijg ik bijna geen toeschietreflex en mn lactatiekundige heeft me gezegd dat ik m zelfs 2x of vaker mag gebruiken per kolfbeurt. Hoop dat dat iets helpt. :hug:

Je hebt het over een lactatievk: bedoel je dan een lactatieverpleegkundige of bedoel je een lactatiekundige?

Die laatste zou je moeten hebben: een lactatiekundige die de titel IBCLC achter haar naam heeft. Misschien kan je even checken of die mevrouw die jij bij je hebt gehad een echte lactatiekundige is?

Kapotte tepels horen idd niet bij borstvoeding. Meestal duidt dit op een aanlegprobleem of bijvoorbeeld spruw. Is dit uitgesloten?

Jeetje wat een doorzettings vermogen :clap: :clap: :clap:

Drink je voldoende? Inderdaad die spay kan vaak ook nog zorg voor een goed toeschietreflex waardoor je makkelijker kolft.

Daarnaast natuurlijk zo min mogelijk stress en rust (maar dat wist je vast wel).

Maar ja das niet makkelijk als je zoveel tijd hebt zitten in het voeden.

Misschien kan je man 'snachts de afgekolfde melk geven zodat je alleen hoeft te kolven en niet ook nog eens de fles hoeft te geven.

Snap je frustratie, maar je doet het zo goed!!!

Liefs Natascha

dank jullie wel…

Over die spray hebben we het inderdaad wel gehad, maar deze heb ik niet nodig omdat het toeschieten bij mij geen probleem is.

Ik heb de gegevens nog eens opgezocht maar ik heb een keer een lactatieverpleegkundige gehad en 2 keer een lactatiekundige beide zijn toen geregeld via de kraamhulp en de verloskundige.

Drinken doe ik voldoende ik hou namelijk bij hoeveel ik drink (dit omdat ik anders niet eens aan de 500ml op een dag kom :oops: ) maar ik zit minimaal op 3 liter per dag.

Spruw is inderdaad het eerste waar aangedacht werd maar dit is het gelukkig niet.

Aanleggen doe ik goed, moet toegeven gaat niet makkelijk o

mdat onze knul alleen al de tepel ruikt en dan als een gek begint te zuigen, maar door middels van de rugbyhouding ging dit al een stuk beter en hapt hij goed aan.

Mijn partner ondersteunt mijn gelukkig waar hij kan, maar helaas werkt hij onregelmatig waardoor hij ook veel nacht en middagdiensten draaid en ik het dus wel alleen moet doen.

Ik probeer tijdens het voeden zoveel mogelijk van mijn mannetje te genieten maar ik ervaar het niet zo bijzonder en intiem als voeden met de borst :oops:

Oh één troost, jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar. Ik kreeg m enigsinds met een tepelhoedje goed aan de borst, maar ik kreeg ook kloven, er kwam niet genoeg uit met als gevolg dat ik na de bv nog een flesje afgekolfde voeding of kv gaf. Heb er nu twee borstonstekingen opzitten (NOOIT met tepelkloven in bad gaan heb ik ervaren!). Maar toch, ik heb ook doorgezet en nu lukt het vrij aardig. Tygo wordt steeds groter, dus ook zijn mond wordt groter waardoor hij beter kan aanhappen.

En ik heb ook ervaren dat de spanning rondom die bv die niet wil ook je productie kan beinvloeden. Na drie weken kocht ik kv, heb ik weer voor het eerst sinds m’n zwangerschap een lekker blowtje gerookt en die dag erna kolfde ik gelijk drie keer zoveel. Jammer dat ik die melk moest weggooien (i.v.m. het blowtje). Nu geef ik zo nodig kv en dat is nog best wel regelmatig. Ik doe echt mijn best om hem zoveel mogelijk bv te geven, maar ik maak me niet meer zo druk als het niet lukt. Dan gaat er gewoon een kv in.

Echt, ik zou zeggen, geef niet op! Na alle drempels overwonnen te hebben, krijg je er toch veel voor terug. Mijn vk zei toen; ‘de aanhouder wint’. En ja, het duurt even, maar dan heb je ook wat!

:hug: :hug:

lieve dragon,

Je bent niet de enige die dit meemaakt :hug:

Bij mijn zoontje ging het net zo moeizaam. toehappen ging goed maar hij liet daarna direct weer los. Mijn kraamweek bestond uit vingervoeden, aanleggen, afvoeden en daarna kolven als kelso sliep. Heel veel tranen heeft het gekost. totdat hij 6 wk oud was heb ik dit zo volgehouden. Maar toen waren de voedingen 1 stressmoment geworden. Hij en ik waren alleen nog maar aan het huilen :cry: Toen ben ik overgestapt naar alleen nog kolven en dat geven. Ik kolfde niet veel (zo’n 40 cc) maar voor mijn gevoel deed ik het beste voor mn kindje. Toen Kelso 4,5 mnd oud was ben ik op advies van mn HA gestopt met de BV. Ik was op. Achteraf heb ik spijt dat ik zo lang ben doorgegaan. Ik had moeten genieten van mn kindje ipv alleen maa lopen stressen.

toen ik zwanger was van mn 2e kindje heb ik mijzelf ook streng toegesproken dat ik niet weer zo’n traject in zou gaan. Ik ben heel open weer begonnen met BV. meteen ging het goed, de 2e dag een dipje gehad maar dankzij steun van mn VK en een nieuwe KH ging het daarna meteen weer goed en ik voed haar nog steeds met veel plezier.

Het is inderdaad zo dat het bijzonder is om je kindje BV te geven maar ik vind ook dat je kindje beter groeit en gelukkiger is met een moeder die rust en geluk uitstraalt dan BV. Lieve Dragon, wees eerlijk naar jezelf en volg je hart niet de wijsheden van anderen :-*

Volgens mij volgt Dragon juist met haar hart haar eigen en andersmans wijsheden.

Dragon: heb je al eens op het borstvoedingsforum gekeken?

Dragon,

Wat een doorzettings vermogen heb jij zeg.

Kan me voorstellen dat je het allemaal niet even meer weet.

Helaas kan ik je niet helpen.

Het enige wat ik je wilde geven is een hele dikke :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: .

Liefs van Dijanka

:hug:

Wat ontzettend moeilijk als je wel wil, maar het niet goed gaat… :frowning:

Heeft de lactatiekundige kunnen zien waar het fout gaat in de hap/zuigtechniek van je zoon? Dat lijkt me het allerbelangrijkste! Je vertelt niet wat je zoon fout doet, weet je dat zelf wel?

Bij mijn oudste heb ik 13 weken bv gegeven. 13 Weken met kromme tenen en heel vaak huilend van de pijn. Ik moest en ik zou (ik krijg er nu terwijl ik dit typ weer tranen van!). Ik wist wat het probleem was dankzij een lk, namelijk zij bracht haar tongetje niet over de onderkaak waardoor die kaken steeds maar tegen mijn tepels zaten te malen. Echt heel erg pijnlijk! Wij hebben oefeningen gekregen om dat te verbeteren, en dat lukte heel iets. Desondanks is de pijn nooit helemaal weg geweest. Voor mij was het toen toch wel een opluchting dat ik eenmaal besloten had om op kv over te gaan. Einde pijn, einde van die allesvretende energie. :cry:

Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat ik heel veel respect voor je heb. Zorg dat je misschien wel ergens een grens stelt voor jezelf. Straks moet je weer aan het werk en dan heb je niet (genoeg) kunnen genieten van je lieve mannetje.

:hug: Ik hoop desondanks dat er ergens een omslagpunt komt, en dat je toch nog lang bv mag geven. :-*

Moeilijk hoor :hug: :hug: Zo graag willen en dan al die tegenslagen.

:clap: voor je doorzettingsvermogen!

Zou het helpen om aan de domperidon te gaan? Het was bij mij ook tijden een strijd om de productie en ik merkte het gelijk als ik domperidon nam, kreeg het even een boost van. Mijn LK zei dat je het 2 a 3 weken moet gebruiken en dat je dan het maximale effect hebt.

Ik gun het je echt dat het straks wel goed gaat! :hug: :hug: Ik duim voor je dat dat moment gaat komen.

Hoi meiden,

dank jullie wel voor jullie reacties, sorry voor mijn weinige reactie maar helaas loopt het hier allemaal niet zo heel erg lekker waardoor ik weinig tijd heb om te reageren :frowning:

Borstvoeding blijft een heel groot probleem en loopt steeds meer en meer terug…

Vandaag weer iemand voor langs geweest en die schrok van het feit dat ik om het uur kolf…

Nu ga ik weer over om de 2 uur kolven en dan maximaal 30 minuten in totaal en dan om de 5 minuten wisselen van borst.

De gedachte daarachter is dat je dan je toeschiet reflex stimuleerd en daardoor het lichaam een signaal krijgt om meer melk te produceren.

Ze vondt het wel bewonderingswaardig wat ik allemaal voor de borstvoeding doe, maar zij wel dat er ook ergens een grens is.

En dat voor haar idee die inmiddels al lang is gepasseerd omdat we bijna al het mogelijk wel gedaan hebben.

Maar ik mijn gevoel zegt “zolang er iets uitkomt blijf ik het proberen”

terwijl ik bij mijn verstand weet dat het waarschijnlijk toch niet anders kan.

Helaas produceer ik nog steeds niet genoeg en krijgt L.ia.m meer kunstvoeding dan borstvoeding.

Met als gevolg dat hij ontzettend last heeft van krampen en het letter uitschreeuwd van de pijn… Ik voel me dan zo ellendig en vooral schuldig :cry:

Jochie krimpt echt helemaal in elkaar en niets lijkt te helpen…

Daarnaast heeft hij ontzettend veel moeite om zijn voeding binnen te houden en soms komt het er letterlijk weer via mond en neusgaten naar buiten :shock:

Hij spuugd met gemak 3/4 van zijn fles eruit en komt een half later weer omdat hij natuurlijk weer honger heeft.

Zijn bedje staat al schuin, ik hou hem minstens 15 minuten hoog voor ik hem neer leg, maar soms spuugd hij na ruim een uur nog 3/4 eruit.

Ook even gehad over die spray en domperidom volgens haar heeft het voor mij weinig nut omdat het toeschieten totaal geen probleem is en de melk ook goed stroomt :think:

Suzanne: jou kraamweek lijkt dus volledig op de kraamweek die ik heb gehad.

Wel genoten hoor maar inderdaad meer bezig met voeden, kolven en alles daarom heen.

En wat heerlijk dat de borstvoeding bij de 2e wel lekker loopt :thumbup:

ellis: Ik wil veel doen voor de BV maar een blowtje roken past niet geheel in mijn straatje :wink:

Frishling: nee niet gekeken op het borstvoedingsforum, mede ook omdat ik daar geen tijd voor heb, ben al blij als ik even hier kan kijken/reageren :oops:

Maar zodra ik wat meer tijd heb zal ik daar zeker een bezoek aanwagen.

kay: het is een combi van beiden. Helaas heb ik super gevoellige tepels die heel erg snel stuk gaan.

Mijn zoontje is ontzettend gulzig en door die gulzigheid neemt hij zelf niet de tijd om mijn tepel goed in zijn mond te nemen.

Hij ziet zeg maar de tepel en begint daar meteen aan te zuigen zonder dat hij gewoon hapt.

Hapt hij na veel moeite (lees aanleggen en weer afhalen) eindelijk goed dan zuigt hij zo ontzettend hard dat mijn tepels daar dus stuk van gaan omdat ze heel erg gevoelig zijn.

Daarnaast zijn mijn borsten niet heel erg groot (AA maar dat hoeft geen probleem te zijn) maar mijn tepels zijn ook behoorlijk klein.

Het is dus een probleem van beide kanten… We doen alles om hem minder gulzig te maken maar het helpt niet.

We hebben ook geprobeerd om hem eerst een kleine flesje bv aan te bieden zodat hij dan misschien wat minder gulzig is en ook geprobeerd om hem wat eerder wakker te maken voor zijn voeding maar helaas het werkt gewoon niet.