Borstvoeding en bijvoeding (nieuwe vraag onderaan)

heeft iemand misschien een indicatie schema hoe het straks gaat met bijvoeding :think: Ik wil zoiezo eerst beginnen met groente dus die zal hij 's avonds krijgen.

Maar ik bedoel straks met de fruithap erbij en nog later met rijstewafel of iets dergelijks. :think: hoe deden jullie dat met borstvoeding.

Wow, Ivan gaat ook al naar de bijvoeding! :shock: :inlove: Wat gaat het toch snel zeg…

maar goed, je vraag :inlove:

Met groente 's avonds deed ik eerste 2 weken eerst maar een derde potje, toen steeds opbouw, een halve, tweederde, tot hij een heel potje at. Na de groente kreeg Jayden ook altijd bv. Tot hij een heel potje at en geen bv meer hoefde. In plaats daarvan zijn we toen toetje gaan geven.

Zelfde eigenlijk om 12 uur met brood. Eerst een paar stukjes brood, rest van de maaltijd aanvullen met bv, tot hij steeds meer brood wil…

Om 10 uur zijn we op den duur zijn fruithapje gaan geven, met daarna eerst bv, daarna water uit een bekertje, om uit een bekertje te oefenen…

beetje onsamenhangend verhaal eigenlijk, hoop dat je er wat aan hebt…

Hoe ik het doe met Suus…

Ze krijgt rond half 10 fruit.

Wil ze voor die tijd drinken geef ik haar eerst 1 borst.

En na het fruit krijgt ze de andere borst.

Dit doe ik ook met de groenten.

Al gaat het met de groenten nog niet zo best.

Ze is dan te moe en doet steeds haar duim in de mond tijdens het eten :roll:

Fruit gaat als een tierelier :mrgreen:

Hier nog niets gemerkt dat de BV terugloopt :smiley:

Oh ja… ik begon net als Amy82 met een paar hapjes en voer het steeds een beetje op.

Ik laat het haar zelf aangeven.

Zodra ze aangeeft er zat van te zijn, dan stoppen we.

En tot nu toe gaat ze steeds iets meer eten.

Vanavond wortelhapje geprobeerd, meneer vrat er in wilde zelf zijn lepeltje alvast houden :roll: hij zat er ook helemaal onder , hij heeft ongeveer 1/3 potje gehad. Het ging gelukkig goed, als hij niet goed hapte dan had ik gewoon weer gewacht maar meneer hapt op alles wat wij in onze mond stoppen. :mrgreen: vandaar dat ik hem eerder hapje gaf. (had al eerder geprobeerd maar meneer deed er niks mee en toen voelde het voor mij ook niet goed.

Als het goed gaat dan ga ik de rapley methode proberen.

Vanaf aankomende zondag schuift Tycho bij ons aan :mrgreen:

We laten hem gewoon ‘meedoen’ met de drie maaltijden. Het plan is om het in eerste instantie 's ochtends een broodkorstje te geven, tussen de middag wat fruit en dan met avondeten wat groente en dan idd gewoon hele stukken. Ik ben heel benieuwd wat hij daarvan gaat vinden, hij vindt het nu al wel superinteressant om bij ons aan tafel te zitten. Lekker in de borden graaien en zo :lol:

Qua bv verwacht ik dat de balans op die manier goed bewaard blijft, omdat hij in het begin toch nog niet zoveel binnen gaat krijgen.

nou ben bij CB geweest meneer was nauwelijks gegroeid dus hij moet nu 's ochtends pap hebben, fruithapje en 's middags beginnen met broodje (als hij 6 maand is) wel door gaan met groentehapje maar dan langzaam beginnen met aardappel toevoegen :roll: Wel gewoon door gaan met bv , hij heeft waarschijnlijk meer vaste voedsel nodig.

heeft iemand voor mij een mooi schema van hoe jullie het deden :oops:

@Karin1981 wrote:

nou ben bij CB geweest meneer was nauwelijks gegroeid dus hij moet nu 's ochtends pap hebben, fruithapje en 's middags beginnen met broodje (als hij 6 maand is) wel door gaan met groentehapje maar dan langzaam beginnen met aardappel toevoegen :roll: Wel gewoon door gaan met bv , hij heeft waarschijnlijk meer vaste voedsel nodig.

Weet natuurlijk de tijden niet van je kindje:

8:00 uur Papfles 150 a 200cc in de ochtend ( maak je van nutrix of bambix )

10:00 uur in de ochtend nog een potje of vers fruit.

12:30 a 13:00 uur een broodje met smeerworst/smeerkaas/stroop etc op hier was voeren geen suc6 zelf laten doen wel. Na het boterhampje de borst als toetje

Natuurlijk kun je hier tussen nog ergens een rijstewafeltje met wat diksap of liga of wat dan ook.

16:30 a 18:00 warme hap met daarna een flesje van 100cc ( uiteindelijk heeft ie genoeg aan alleen de warme hap en kan de fles eraf )

Toen mijn dochter nog maar 40cc dronk naar der warme hap heb ik die fles weg gelaten.

19:00 a 20:30 een fles ( kan ook papfles wat je maar wil ) 150 a 200cc aanbieden.

@Karin1981 wrote:

nou ben bij CB geweest meneer was nauwelijks gegroeid

Eh, even for the record hoor: wat houdt ‘nauwelijks gegroeid’ in jullie geval precies in? :slight_smile:

Ken je de borstvoedingsgroeicurve die is ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie? Je kunt 'm online invullen op bv.com-groeicurve. Hoe ziet het plaatje er dan uit?

Rond de 4 of 5 maanden hebben ‘BV kindjes’ sowieso een groeidipje hoor karin :-*

Mijn CB (in beyum) vertelde me dat op de laatste controle.

Suus was ook in een periode (ben even kwijt hoe lang) maar iets van 500gr aan gekomen.

Terwijl ze dat in de eerste 10 weken bijna elke week of twee weken aan kwam :oops:

Ik schrok me een hoedje van het verschil, maar werd gelukkig gerust gesteld.

Nou heb ik het geluk dat ik een CB heb die pro BV is en aangesloten bij een of andere organisatie waar ik weer niet van op de naam kan komen…

Nu bijvoeden, betekend ook dat je borsten minder gestimuleerd raken he…

Wordt dan een soort spiraal waar je in terecht komt.

Maar… het is mij gelukt om bijvoeding aan te bieden zonder dat de productie terug liep, dus het kan wel hoor, maar die van mij was al 6 maanden, weet niet wat er gebeurd als het eerder aangeboden wordt.

Anywayz… das geen antwoord op je vraag :oops:

Schemaatje hoe ik nu met Suus bezig ben.

5-6 uur BV

9 uur 1 kant BV

9.30-10u Fruit en als toetje de andere kant BV 8)

13u BV, soms liga, korstje brood

16u BV

18u Groente

19-20u soort van BVtoetje, dan drinkt ze echt maar kort

23u bambix avondpapje

(ben gezwicht :oops: want ik kom slaap tekort… 6+ maanden maar op 4 uur slaap rondrennen gaat zijn tol eisen nu :oops: en ik geef eerlijk toe, het helpt weer eens niks :wall: )

Tussen 1 en 5 schommelt het nogal.

Soms is ze tevreden tot 5 uur maar vaak komt ze vanaf een uur of 1 elk anderhalf uur :wall: :zzz:

Het is verder vooral erg belangrjk dat je niet te veel verschillende dingen aanbied en rustig aan begint.

Met Suus zijn we rustig aan eens een hapje begonnen te geven.

Dat werd op den duur steeds meer en ook durfden we dan wat verschillende dingen aan.

Ik heb haar nu na ong 3 weken op een heel stuk fruit en een half groentepotje vanaf 6mnd (we waren begonnen met potjes va 4 maanden)

Sinds vandaag bieden we gewone stukken aan.

Zo heeft ze naast haar potje op een partje aardappel geknaagt en een paar doperwtjes verslonden :inlove:

Morgen ga ik een paar hapjes brood met beetje boter aanbieden.

Of ze het nou lekker vind weet ik niet, ze vind het wel erg leuk om te doen :mrgreen:

Ze ligt elke keer in een deuk als er vast voedsel of een lepel in de mond gaat… de lolbroek :lol:

Succes!

Bijvoeden vind ik elke keer weer zoooo leuk :oops:

Kan er gewoon van genieten :inlove:

hij was in 1,5 maand tijd 500 gram aangekomen en maar 1 cm .

Ik denk dat ik met brood ga beginnen als hij 7 maand is (moest al met 6 maand beginnen)

ga nu dit

7 uur BV

9.30 uur fruit en BV

12.30 BV

15.30 BV

18.30 Groente en bv

21.00 BV

Als dat goed gaat dan 15.30 met een liga/rijstewafel/broodkorstje plus bv

das toch best veel 500 gram, groeien gaat nu niet zo heel snel meer als in het begin neem ik toch aan…vind dat altijd zo raar iets van het CB…

Dat is een mooie curve hoor Kaa, ziet er echt uit als de 4 maanden dip.

Laat je niet gek maken door het cb hoor, duidelijk heeft diegene geen verstand van bv :-*

Hee Karin

Suus was dus ook in die periode maar 500 gram aangekomen ( na gezocht in het groeiboekje)

Mijn CB zegt dat dat helemaal niet zorgwekkend is en dat dat bij BV kindjes heel normaal is!

Die curve is mooi hoor :slight_smile:

Hij volgt een redelijk nette lijn.

Laat je niet onzeker maken door cijfertjes!

Zodra hij niet meer alert is, minder goede plasluiers heeft, zou ik me pas echt zorgen gaan maken.

:hug:

ik ga me dus maar niet zorgen maken

ze kunnen ff de boom in bij CB :mrgreen: zolang hij van 21.00 tot 8.30 doorslaapt ga ik niet meer voeding geven

You go girl :mrgreen:

@Karin1981 wrote:

Hoi,

wat is nauwelijks gegroeid? Vaak groeien borstgevoede kinderen anders dan kunstvoedinggevoede kinderen. Borstvoedingskinderen groeien meestal in het begin ontzettend rap om zo rond de vier maanden in de viermaandendip terecht te komen.

Ik zal je even als voorbeeld geven hoe het bij mijn jongste ging:

geboorte: 4.075kg!

dag acht: 4.280kg!

1m: 5610kg

2m: 6845kg

3m: 7522kg

4m: 7724kg

en met zeven maanden woog hij 9148 kg! We zijn bij hem met zes maanden voorzichtig begonnen met bijvoeden. Ik heb ook de groeicurves waar Yvonne het over heeft ingevuld en daarop groeide hij super. Op de meeste cb’s (zo niet alle) gaan ze echter uit van de curves die nutricia ze verstrekt en die zijn niet op borstvoeding gebaseerd!

Groetjes van Marloes

Ziet er heel mooi uit hoor die groeicurves!!

@Karin1981 wrote:

ik ga me dus maar niet zorgen maken

ze kunnen ff de boom in bij CB :mrgreen: zolang hij van 21.00 tot 8.30 doorslaapt ga ik niet meer voeding geven
Goed zo!!! Je doet het super!!!