Bevallen zonder pufcursus?

In aanloop naar de bevalling lees ik alvast een aantal bevallingsverhalen. Ik ben toch benieuwd hoe dat bij iedereen verloopt. Nu ben ik voor het eerst zwanger en heb ik natuurlijk geen idee hoe een wee aanvoelt en hoe ik er mee om zal gaan wanneer het moment daar is.

Ik heb het volste vertrouwen in mezelf en ben daarom ook niet op pufcursus, zwangerschapsgym of yoga gegaan. Maar nu vraag ik me af of er vrouwen zijn die zich zonder zo’n cursus door de weeen heen hebben geslagen, gezucht en gewerkt. Dat vertrouwen ebt ineens weg hehe…

Ik krijg ineens het gevoel alsof nu nog heel rap een pufcursus moet doen omdat ik anders wellicht in ademnood kom ofzo. :roll:

Zijn er vrouwen die een bevalling met en zonder pufcursus hebben gedaan en enig verschil hebben gemerkt? :oops:

Hier 2 keer zonder pufcursus of iets dergelijks bevallen.

Ben nu zwanger van de nummer 3 en weer ga ik niet op cursus.

het belangrijkste is dat je goed luistert naar de aanwijzingen van de vk of gyn.

Kan me wel voorstellen als je snel in paniek raakt enzo dat zo’n cursus helemaal geen slecht idee is.

Heel veel succes met je laatste loodjes!!!

:-* Wendy

ik ben bevallen zonder pufcursus en dat viel mij best zwaar

maar goed ik beviel dat ook op spitsuur in het ziekenhuis zonder vk

want het duurde allemaal te lang en zij was naar huis gegaan om nog even te slapen

en dus pas toen ik moord en brand schreeuwde werd mij verteld hoe ik een wee moest weg puffen :hand:

nu ga ik wel een pufcursus volgen samen bevallen in de hoop dat de volgende wat makkelijker verloopt :wink:

Geen pufcursus gehad hier. Mijn man was mijn perfecte begeleider :inlove: Nee heb geen pufcursus nodig gehad bij beide bevallingen.

Geen pufcursus hier :naughty: wel goeie afspraken met mijn vriend gemaakt over hoe en wat…en helemaal goed gegaan hoor ik geloof in de oerkracht die je lichaam zelf heeft en dus zelf weet hoe een wee op te vangen

In afrika bevallen vrouwen ook zonder pufclupjes :mrgreen:

ik heb bij de eertse wel een cursus gevolg, maar heb er weinig aan gehad! de bevalling liep zo anders en alles wat ik geleerd had kon ik niet hebben

bij iris en thomas heb ik dus ook geen cursus gevolgd

Ik heb wel op pufles gezeten en ik vond het eigenlijk alleen maar gezellig. Kan niet zeggen dat ik er veel aan gehad heb.

Het enige waar ik absoluut GEEN spijt van heb gehad, was de partneravond waarbij aan je partner verteld wordt hoe een bevalling ongeveer kan gaan en hoe je moet puffen tijdens de weeën. Hij was het namelijk die mij weer herinnerde hoe ik moest puffen, want op dat moment was ik de weg kwijt.

Dus misschien kun je jezelf en je partner een beetje voorbereiden via internet? Of in de buurt vragen of er nog een partneravond is waar je bij aan kunt schuiven?

Ik heb met de eerste geen cursus gevolgd omdat ik er van overtuigd was dat ik dat allemaal wel

zelf kon :wink: Er waren tenslotte mij heel veel vrouwen voorgegaan, maar de bevalling viel

me heel erg tegen en raakte in paniek, omdat ik de weeen na 20 uur echt niet meer weggepuft kreeg :?

Met de tweede ben ik samen met n vriendin, was 1 dag eerder uitgerekend dan ik, naar yoga

gegaan omdat ons dat erg gezellig leek en we konden in ons drukke bestaan wel wat rust

gebruiken :wink: Ik was zo blij tijdens mn bevalling dat ik die cursus heb gedaaan, want hed

n hele makkelijke bevalling doordat ik heel rustig was door de oefeningen die ik deed en als resultaat

had ik geen bevalling van 24 uur maar n bevalling van 4 uurtjes :wink:

Ik ga in deze zwangerschap weer yoga doen, omdat ik dat gewoon prettig vind.

Natuurlijk kan ik zonder, wante r zijn me zoveel voorgegaan, maar toch

Heel veel sterkte met bevallen en meid t gaat je vast lukken :hug:

Bedankt meiden! :mrgreen:

Hoe dan ook is er nooit een kind blijven hangen, deze komt er dan ook gewoon uit. Met of zonder puf. :mrgreen:

IK ben wel 3x naar zwangerschapsgym geweest ten eerste omdat ik het wel gezellig vond om in contact te komen met andere zwangere meiden die bijna tegelijkertijd uitgerekend waren.

Maar ik wel zeker wat gehad aan de ademhalings- ontspanningstechnieken die we geleerd hadden (ok de laatste keer wist ik wel hoe het moest :wink: ) maar ik heb me ondanks de heftige pijn goed kunnen ontspannen.

En waar ik nog het meeste aan heb gehad is de tip om zolang mogelijk buikademhaling vol te houden omdat je hier het beste mee kan ontspannen, lukt dit niet meer dan ga je puffen. Heb je ook 2 technieken voor)

Tijdens mijn bevallingen was ik elke keer erg op mezelf en ik was daarom blij dat ik zo goed kon puffen zo hoefde niemand zich met mij te bemoeien :mrgreen: ik kreeg wel elke keer complimentjes dat ik het zo goed deed.

Je moet gewoon zelf weten of je een cursus wil/gaat volgen, mijn ervaring is dat het leerzaam en gezellig is.

En natuurlijk is er nog nooit een kindje blijven zitten, maar ik weet nog wel van mijn 1e bevalling (heftige inleiding) dat ontspannen moeilijk is als je niet weet hoe het moet, ik was zelf helemaal van de wereld (hyperventileren) en was daarom ook blij dat hubbie me even hielp met puffen waarna het weer goed ging. Zonder pufles was ik volgens mij alleen maar aan het hyperventileren geweest :angel:

Ik ben heel blij met hoe mijn bevalling van Elynn gegaan is. Ik heb niet gepuft en ben daar heeeeeel blij om. Ik heb toen wel op zwangerschapshaptonomie gezeten en leerde daar o.a. om “door de pijn heen te voelen” dmv bepaalde ontspanningsoefeningen en heb hier veel aan gehad. Wat ik vooral veel gedaan heb tijdens de weeën is diep en rustig doorademen, dat heeft mij het beste geholpen door de weeën heen te komen. Als ik daar had liggen puffen, had ik volgens mijn juist spontaan hyperventilatie gekregen :roll: … Ik moet er niet aan denken! Maar iedereen zijn eigen gevoel he. Ik zal het straks, als mijn 2e beebje komt :inlove: , weer precies hetzelfde proberen te doen als bij mijn 1e bevalling, voor mij werkte dat prima!

Nog 1 tip; probeer niet te veel met de bevalling bezig te zijn voordat hij daadwerkelijk komt, als je er zo ontspannen mogelijk naartoe leeft (met de instelling: “laat maar op me af komen, het gaat vast allemaal goed!” ) ga je ook meer ontspannen de bevalling in en da’s zowel voor jou als voor je beeb fijner. Succes!!

:-* Jen

Ik heb 2 lessen gehad bij zwangerschapsyoga, maar dat was echt niks voor mij… Ik heb ook niks aan gehad…

Ik heb een goede bevalling gehad en wist mij goed te onspannen. Ik heb wel bewust op de ademhaling gelet, maar dat kun je ook zonder pufcursus. Door de neus in en de mond uit…

Maar heb een 1 lang met een weeenstorm gezeten, dat was wel heavy, maar gelukkig bleef ik rustig en raakte niet in paniek…

Om 21.40 was de vk bij mij thuis en om 22.15 uur is Juul geboren, dus het echte puf gedeelte heb ik zelf gedaan en het persen onder begeleiding van de vk…

@moeder van 2 wrote:

Ik heb met de eerste geen cursus gevolgd omdat ik er van overtuigd was dat ik dat allemaal wel

zelf kon :wink: Er waren tenslotte mij heel veel vrouwen voorgegaan, maar de bevalling viel

me heel erg tegen en raakte in paniek, omdat ik de weeen na 20 uur echt niet meer weggepuft kreeg :?

:think: misschien ligt het wel daaraan dan want mijn bevalling heeft 30 uur geduurd en na 24 uur trok ik het ook echt niet meer

@Angel & Luna wrote:

@moeder van 2 wrote:

:think: misschien ligt het wel daaraan dan want mijn bevalling heeft 30 uur geduurd en na 24 uur trok ik het ook echt niet meer

Ik ben ervan overtuigd dat dat bij mij echt wel t geval was :D
Daarom doe ik m nu weer :wink:

Bij Rick slechts een paar keer naar gym geweest maar ben erg in panniek geraakt, kon niet ontspannen en heb daardoor de bevalling tegen zitten houden ook ging ik door het puffen hperventileren. deze keer gekozen voor yoga en hoop dat het nu wat makkelijker word

bij Dave samen bevallen gedaan…niets aan gehad ik had been en rugweeën en die kan je niet wegpuffen…

bij Jade geen curcus gedaan…en ik had weer rugweeën…dus zou er dan toch niets aan gehad hebben…

maar ik vond het voor de 1e wel een goede voorbereiding op de bevalling… vooral ook voor mijn vriend die nu precies wist hoe en wat en zo niet in paniek raakte en mij kon begeleiden.

Zoals je zelf al schrijft; er is er nog nooit 1 blijven zitten…

En in landen als Afrika kent men het begrip pufcursus ook niet en komen de kids ook gewoon ter wereld :slight_smile:

De vraag is denk ik ook niet of je kind zonder pufcursus ook ter wereld komt, maar hoe jij tijdens de bevalling in staat bent met de weeën en de pijn om te gaan. Als jij denkt dat dit jouw manier is, dan is het goed en moet je zeker met de volle 100% vertrouwen de bevalling ingaan. Echt, komt goed!

Als je toch enigzins wat zenuwachtig wordt en je bedenkingen hebt… waarom dan niet alsnog iets regelen? Misschien een 1 op 1 sessie met haptonoom of yogadocent? Al is het alleen maar om je het vertrouwen te geven in je lichaam.

Ik heb op zich niet echt iets geleerd op de zwangerschapsyoga cursus, maar het heeft mij het vertrouwen gegeven dat ik het aankon en dat vond ik erg fijn. Ook de gedachte dat “alles van voorbijgaande aard is” vond ik een fijn idee (is niet uit de cursus maar iets dat ik ooit tijdens een workshop had opgepikt en was blijven hangen).

Owh ja… en hoe herken je een wee?

Als je denkt dat het een wee is… dan is het géén wee!!!

Je weet wanneer het een wee is… geloof me :mrgreen:

Hier 2x geen cursus, enkel op Internet even gegoogled (bij de eerste) wat het basisidee is van puffen. Dat wel toegepast en volgens de verloskundige ging dat :thumbup:.

Als het goed is, weet ik nog hoe dat moet. Vertrouw op jezelf, op de deskundige hulp die erbij is en laat dat stressgevoel van ‘dat moet ik doen voordien’ lekker waaien…

Hopelijk kan ik de tweede keer bevallen zonder pufcursus heeeeeeeeeeeeeel snel meemaken :roll: :wink:

@jensie wrote:

Ik ben heel blij met hoe mijn bevalling van Elynn gegaan is. Ik heb niet gepuft en ben daar heeeeeel blij om. Ik heb toen wel op zwangerschapshaptonomie gezeten en leerde daar o.a. om “door de pijn heen te voelen” dmv bepaalde ontspanningsoefeningen en heb hier veel aan gehad. Wat ik vooral veel gedaan heb tijdens de weeën is diep en rustig doorademen, dat heeft mij het beste geholpen door de weeën heen te komen. Als ik daar had liggen puffen, had ik volgens mijn juist spontaan hyperventilatie gekregen :roll: … Ik moet er niet aan denken! Maar iedereen zijn eigen gevoel he. Ik zal het straks, als mijn 2e beebje komt :inlove: , weer precies hetzelfde proberen te doen als bij mijn 1e bevalling, voor mij werkte dat prima!

Nog 1 tip; probeer niet te veel met de bevalling bezig te zijn voordat hij daadwerkelijk komt, als je er zo ontspannen mogelijk naartoe leeft (met de instelling: “laat maar op me af komen, het gaat vast allemaal goed!” ) ga je ook meer ontspannen de bevalling in en da’s zowel voor jou als voor je beeb fijner. Succes!!

:-* Jen

Precies zoals ik denk: heb bij de eerste wel ‘pufles’ gehad, maar tijdens die les werd ik al benauwd van het op comando ademen, dus dit was ik niet van plan… Ik heb ‘vroeger’ Yoga gedaan, een cursus, en daar heb ik geleerd de buikademhaling te doen. Die heeft mij erg goed geholpen, en meer dan via neus in, naar buik, en via mond weer uitzuchten heb ik niet gedaan. Mijn bevallingen waren overigens heel erg relaxt: niemand had in de gaten dat ik al bijna aan het persen toe was :mrgreen:

Aniek is er gekomen zonder pufcursus hoor… ik had van nature zo door hoe ik het prettigst kon ademhalen en de verpleegkundigen zeiden steeds dat ik het goed had opgepakt… zei ik dat ik geen cursus had gedaan, kreeg te horen dat ik dan natuurtalent was.

Gewoon goed naar je lichaam luisteren en je kunt thuis een beetje oefenen door kort goed in te ademen en je adem dan varierend van 3-5 of 7 korte “pufjes” uit te blazen… meer kennis is er niet hoor :thumbup:

Bij Peter heb ik het wel gedaan en wat een spijt, wat een onzettende tijdverspilling, ik heb werkelijk meer de slappe lach gehad dan dat ik dacht “wow wat nuttig” en ik irriteerde me dood aan alle zeurende en zanikende aanstaande moeders die pufclub zagen als klaaguur en zo alle tijd opsouppeerden van de overige moeders die er zaten:roll: En dat waren er nogal wat… er waren 16 meiden en er waren zeker 11 klagers bij… jeminee zeg, dat doe ik echt nooit weer :silenced: