Aquarium

Ik heb een nieuwe hobby :mrgreen: Nadat de 2 goudvissen dood gegaan waren miste ik ze wel een beetje. Maar ik had ook gezegd, als er ooit weer vissen komen dan wil ik wel een echt aquarium met filter, thermostaat, verlichting, plantjes en tropische visjes. En zo geschiedde. Aquarium gekocht (60x30x30), naar de aquariumspeciaalzaak voor bodembedekking, thermostaat en advies. Na 2 dagen het water op 24 graden te hebben gehad heb ik daar de plantjes gekocht. Die zitten er nu bijna 2 weken in, ze doen het allemaal goed. En vandaag was dan de grote dag, we gingen de visjes kopen! Dus met kinders weer naar “de vissenwinkel”. En nu zwemmen er allemaal leuke exemplaartjes rond! (5 neontetra’s, 2 dwergalgeneters, 1 guppyman, 2 guppyvrouwen, 1 orange platy man, 2 orange platy vrouwen, 1 black molly man en 2 black mollyvrouwen). Er komen nog wat garnaaltjes bij van een klasgenootje van Indy. Nu weet ik alleen niet zo goed hoeveel ik deze 16 visjes te eten moet geven. Nu heb ik alleen nog maar vlokken maar toen ik die vanmiddag gaf waren die in mum van tijd op. Zijn er meer meiden (of mannen hier) die een aquarium hebben? Ben wel benieuwd wat er dan aan visjes in zit en wat (en hoeveel) jullie ze te eten geven.

Gefeliciteerd met je mooie aquarium!

De stelregel is eigenlijk dat de vissen het binnen 2 minuten op moeten hebben.

Ik heb zelf wat meer vissen in mijn bak ( ook 60x30x30 ) en ik denk dat ik ongeveer een flinke theelepel voer geef. Heel precies weet ik het niet, omdat ik het eerst in het dekseltje doe en dan pas in het aquarium.

ik heb 6 Black Molly’s, ongeveer 8 platy’s, nog 8 Thetratjes en een stuk of 10 Gupjes ( er gaan er een stel weg).

In mijn andere bak heb ik 2 enormy Platy’s en een stuk of 8 guppen. Uiteraard krijgen die minder voer.

Hopelijk is het duidelijk en anders laat het maar weten.

ik heb zelf een aquarium met een bio filter,

regelmatig zorgen dat je de PH waarde laat meten bij de winkel,

zorgen voor een verwarming, en een thermometer erin…

goede TL licht (ook ivm alg)

en nooit te veel eten geven, als de visjes vol zitten, gaan ze naar beneden zwemmen, met de koppies…

ik geef om de dag eten…

maak het voer wel klein, tussen duim en wijsvinger…

als je teveel geeft, wordt de bak ook erg troebelig…

als je de bak schoonmaak, altijd de visjes in het eigen water zetten, nooit zomaar overzetten naar schoonwater…

niet te veel verversen het water, dan gaat weer de PH waarde stijgen of dalen…

Goede plantjes erin, maar dat hebben jullie al zag ik al…

succes want het is een leuke hobby

en 24 graden is wel erg hoog, hier rond de 22 graden

maar dat merk je aan de visjes zelf, bij een goede tremp, zwemmen ze lekker rond… :smiley:

24 graden te hoog? :shock:

Denk dat je water iets te koud is, er word namelijk geadviseerd 25 tot 27 graden.

Vooral de tetra’s zijn gevoelig bij het graadverschil.

Ik heb al jaren aquariums en ben een echte visfanaat!!!

Ik heb zelf 2 rode rio’s (was een groep van 6)

8 kardinaaltjes

4 “tijger visjes” (weet de echte naam zogauw niet)

1 zwarte dalmatier molly

1 blauwe gourami (vrouwtje, mannetje is helaas hemelen)

2 grote maanvissen

2 volwassen appelslakken

en een stuk of 8 jonkies daarvan… :inlove:

hier ook een aquarium, 130 liter op 25 graden, met een koppeltje dwerggouramis, 11 kardinaaltetras, 2 helena-slakken en heel veel vuurgarnalen.

manlief doet alle werk, en ik geniet :lol:

eerder hadden we een bak met guppen, maar die planten zich veel te snel voort, dus de guppen naar een bejaarden complex, de 40 liter bak terug naar mijn broer, en wij een paar maten groter.

enne, eten, ze krijgen ongeveer 6 keer per week een heel klein beetje voer, je geeft gauw teveel, 1 keer per week een voerloze dag.

(hub roept wel gelijk, teveel vis voor zo’n kleine bak, mocht je dus problemen krijgen kan het hieraan liggen. hoe kleiner de bak hoe moeilijker het evenwicht.)

gr Louwina

ik ben 25 jaar opgegroeid in een winkel met veel visjes, slangen zeewater, discus vissen, tropisch…

en ga maar door…

hier doet mijn bak het al jaren op 22 a 23 graden…

maar voor de gevorderen, ik heb een ionenwisselaar erbij staan…

ik heb trouwens een ingebouwde aqaurium in de muur !

en ik stik van de jonge visjes :slight_smile: :thumbup:

wil nu een zeeaquarium erbij hebben…

slakjes komen trouwens uit voer vd vissen !!! :wink:

zeker met sera vipan voer… daar krijg je wel 20 slakjes van…

@Gab wrote:

ik ben 25 jaar opgegroeid in een winkel met veel visjes, slangen zeewater, discus vissen, tropisch…

en ga maar door…

hier doet mijn bak het al jaren op 22 a 23 graden…

maar voor de gevorderen, ik heb een ionenwisselaar erbij staan…

ik heb trouwens een ingebouwde aqaurium in de muur !

en ik stik van de jonge visjes :slight_smile: :thumbup:

wil nu een zeeaquarium erbij hebben…

Wij hebben zee :angel: :inlove: :thumbup:

veel mooier vinden wij dan he :wink:

Ik heb ook een 60x30x30 bak al jaren!

In het begin superfanatiek, maar toen de vissen van de eerste lading allemaal dood waren na een paar jaar (1 zwarte fantoomzalm werd 6 jaar ongeveer!) kreeg ik het keer op keer niet meer voor elkaar om er een fatsoenlijk evenwicht in te krijgen.

Heb dan ook al heel vaak geroepen dat ik kap met dat hele aquarium, maar kan er puntje bij paaltje geen afstand van doen. Ook al is het maar een klein bakkie, het geeft zoveel sfeer in huis!

Nu heb ik er 7 platy’s in (in de hoop dat dat er gauw meer worden, maar de ouders vinden dat levend voer toch wel erg lekker volgens mij…) en 1 algeneter! Verder staan er mooie nepplanten in en doe ik er af en toe zo’n bosje groen, welke je normaal voor in de goudviskom koopt, in.

Middeltjes ben ik ook mee gestopt op 1 na en dat is esha optima, dat gebruik ik wanneer ik de bak ‘verschoond’ heb in keer in de 2 a 3 weken.

Ze doen het er nu al weer een hele tijd goed op en ik lijk mijn weg er weer in gevonden te hebben.

Voeren doe ik meestal iedere dag 1x en dan idd zoveel of weinig wat ze binnen een paar minuutjes op kunnen. Ik maak de vlokken niet fijner dan ze al zijn, want dan zakken ze eerder naar de bodem en krijg je sneller vervuiling is mijn ervaring.

Ik denk ook dat je met een theelepeltje wel goed zit, maar liever te weinig als teveel. Je kunt altijd nog een 2de keer een beetje geven later op de dag.

@Gab wrote:

slakjes komen trouwens uit voer vd vissen !!! :wink:

zeker met sera vipan voer… daar krijg je wel 20 slakjes van…

Niet de slakken die ik heb… :mrgreen:

Die heb ik gekocht en zitten absoluut niet tussen het voer of de planten.

Volwassen appelslak:

Jonge appelslakjes peuzelen een dode vis op… Handig, je bak blijft netjes poep en alg vrij en ook de dode vissen worden opgeruimd zie je wel:

Hebben hier 2 aquariums

in de ene zitten guppy’s platy’s Ancistrussen . een soort visje van me oom gehad geen idee hoe die heten haha ! Grondkruipers . appelslakken. neon tetra’s .

En in de andere zit een Koppeltje blauw kreeften ! Man en vrouw .

en 2 verdwaalde gupjes !

Kreeft heb ik ook gehad maar die vrat heel mn guppen op en alles wat ie maar kon knijpen…

Die grondkruipers noemen ze ook wel eens modderkruipers, heb dr ook twee idd en een grote algeneter ook nog.

@ rooike

Daarom zitten de kreeften hier apart in een aquarium kunnen ze de vissen niets doen :wink:

En modderkruipers kon inderdaad even niet op de naam komen haha !

Ze zitten hier trouwens op 28 graden.

Aangeraden word meestal tussen de 25 en de 30 graden. Vind 22/23 graden wat te koud voor vissen

@kimmiejj wrote:

Ze zitten hier trouwens op 28 graden.

Aangeraden word meestal tussen de 25 en de 30 graden. Vind 22/23 graden wat te koud voor vissen

Vind 22 graden ook te koud…

Anders hadden mn goudvissen er ook wel ingekund hihihi!