Heej Karin. Heb je al eens geprobeerd om liggend te voeden? Sara dronk ook een tijd niet effectief aan de borst. Ik heb haar toen een tijd telkens liggend gevoed en dat heeft bij haar geholpen. :-*
Buikje, jammer joh!
Karin, laten we hopen dat ze nog gewoon gaat drinken bij je!!
Bianca, ben het met je eens: wat werkt voor jullie is goed! Beterschap voor Anyk! Geweldig zeg, zo’n kind wat in slaap valt aan de borst. Dat heeft Bo alleen de eerste weken gedaan. Vanaf toen bleek het een kind te zijn wat álles mee wil maken… :mrgreen: Vind het wel een leuke eigenschap hoor, maar af en toe ook lastig. Ik hoor wel eens verhalen van kindjes die slapend van de maxi cosi/autostoel zo naar bed worden gedragen enzo… daar is bij Bo echt geen sprake van.
Yolanda, alles goed met jou en Chris? Al zicht op een woning?
Gisteren weer zoveel onrust in mijn buik en ik heb vanochtend (kon niet meer slapen na opstaan Franck door misselijkheid en gewoon téveel buik…grrrrr…) al weer een paar van die oefenweeen gehad. Ben t zat. Vind dat ik niet teveel mag zeuren (kan tenslotte nog gewoon een dikke maand duren allemaal), maar pfffffff… Ik kijk er ook zo naar uit dat ik lekker kan stoeien met Bo, ze vindt dat zó leuk! Of haar boven mijn hoofd zwaaien enzo, kan haar niet wild genoeg zijn. Én natuurlijk verlang ik naar dat kleine manneknoedeltje in mijn buik!!! :inlove:
Pleun, zeuren is soms wel heeeel lekker hoor!!! Dus gewoon doen!
Ik dacht laat ik maar eens wat van me horen. Sinds het afgelopen weekend krijgt Rhodé nog maar 1 voeding per dag. Die krijgt ze 's avonds voor het slapen gaan. Om heel eerlijk te zijn was ze echt even van het paatje af…iedere morgen dronk ze nog bij me, en speelde ze daarna nog lekker bij ons in bed. Wij genoten daar van, maar zij ook heel erg.
Nu leg ik haar nog wel bij ons in bed, maar ga ik de eerste paar minuutjes even niet in bed liggen…en iedere morgen kruipt ze helemaal tegen me aan met haar duimpje in haar mond :inlove: Aan de ene kant heeeeerlijk, maar aan de andere kant vraag ik me op zo’n moment af waar ik mee bezig ben, en waarom ik dit haar en mij aan doe…
Het voelt zo dubbel! Ik heb voor mijn gevoel lang genoeg bv gegeven, maar als ik dan naar m’n kleine meisje kijk, en zie hoe zij ervan geniet…krijg ik toch een beetje schuldgevoel…
Iedere avond blijft nu echt heerlijk clusteren, het is niet lang (half uurtje) maar dat is al 20 minuten langer als eerst. Ik heb echt het gevoel dat ze de ‘verloren tijd’ een beetje in haalt 's avonds. Heeeeeerlijk joh!!!
Dus ik ga er lekker van genieten zolang dit duurt!
Anyk is al weer een stuk beter. Ze heeft geen koorts meer, is alleen nog wat hangerig. En ze schuifelt als een bezetene door de kamer op haar billen. Een heel maf gezicht. Maar het gaat best snel. Gisteren had ze de boeken al uit de kast toen mijn vriend even naar de wc ging. :inlove:
Zeur maar lekker hoor Pleun. Dat wil ik eventueel nog wel een maand aanhoren. Al hoop ik het niet voor je. Bij Yoni was ik het op het laatst ook zó zat. Steeds oefenweeën en een buik waardoor ik geen kant meer op kon. Hoewel ik daar de laatste keer juist weer heimwee naar had, want bij Anyk had ik haast geen buik. Ik weet ook niet wat ik wil :roll: .
Jammer Buikje.
Ilse, Anyk had ook een verkeerde zuigtechniek. Bij haar zat er veel meer achter. Ze had geen kracht om te drinken, kreeg sonde en later fles (met bv). Verder sabbelde ze wel aan de borst, maar echt drinken deed ze niet. Er is nog wel een logopodist langsgeweest (een hele goede), maar echt veel beter werd het niet. Anyk is het zelf gaan regelen door heel vaak voor een voeding te komen. Vermoeiend, maar dat had ik er wel voor over. We hebben ook nog een tijd fles bijgegeven, zodat ik even kon bijslapen of met Yoni op gewoon ergens naar toe kon zonder dat ik op tijd voor een voeding thuis te moeten zijn. Na 3 maanden veranderd de zuigtechniek. Eerst drinken ze reflexmatig (wat bij Anyk dus niet helemaal goed zat), later gaan ze ‘gewoon’ drinken. Vanaf die tijd kon ze ook meer per keer drinken, hoewel het nooit echt ‘normaal’ is geworden. Is het ook een idee om haar bijvoorbeeld 2 x per dag live te voeden (eventueel met fles na)? Dan is de kans dat ze straks niet meer naar de borst terug wil klein. En heb je toch de rust dat ze wel voldoende binnenkrijgt.
Ik zal mijn kopje koffie opdrinken en dan zo aan het werk.
Hoi,
Zo wordt er hier een paar dagen niet geschreven en zo kan ik het niet meer onthouden wat er wel niet in 1 dag is geschreven hier…
Buikje: jammer zeg dat je moet stoppen maar ze heeft in ieder geval een paar maanden bv gehad :thumbup:
Pleun: zeur maar raak hoor, kunnen we wel hebben…
Karin: veel succes met alle tips
Hier gaat het prima, Veron drinkt goed bij mij 4-6x per dag en drinkt ook 1 flesje per dag (gisteren bij mijn moeder zelfs 200c in 1x) en het kolven op het werk gaat ook goed…
Ik kan nog steeds 225cc invriezen elke dag…
Ik ga even een bammetje eten en dan Veron uit bed halen en naar mijn moeder brengen en gaan werken…
groetjes babylover
jeetje babylover, jij bent wel een lean mean milking machine zeg!!
Karin, ik wist niet dat de LK je meisje al gezien had. Ben benieuwd wat ze zegt vrijdag. Succes :thumbup: .
Pleun, zeur maar lekker hoor, hier mag het. Je hebt zelfs een eigen topic dat je helemaal vol mag zeuren als je zin hebt. Kun je twee keer :mrgreen: .
Hier gaat het goed vandaag. De afgelopen drie dagen was mijn meissie hartstikke ziek. Maar vandaag is ze weer vrolijk, joepie de poepie. Zo heerlijk om weer een blij babietje in huis te hebben :inlove: :inlove: . We laten haar nu ook uit een bekertje drinken, dat vindt ze zó leuk! Als er wat overlbijft in het flesje, gooien we het in een bekertje en dan valt ze weer fanatiek aan :inlove: .
Bedankt voor jullie antwoorden, Pleun en Bianca.
Het lastige met/voor Wouter is, dat hij de wereld niet zo goed kan uitzetten en dus heel moeilijk de rust kan vinden om in slaap te vallen. En de enige plek waar hij wèl rustig wordt, is aan de borst. Overigens kan ik hem overdag wel gewoon wakker in bed leggen, en dat gaat de laatste tijd ook zonder morren. Ik ben nu aan het proberen om hem 's nachts knuffelend i.p.v. voedend weer in slaap te krijgen. Lukt soms, maar soms ook niet. Nou ja, het zal wel loslopen.
Hee Marion, lastig hè, een kindje dat niet in slaap komt. Nou, gelukkig ouder die daaraan ontkomt (schrijf dit met een ‘zingende’ lara in haar bedje op de achtergrond, het liedje dreigt af en toe over te gaan in gehuil, maar ze redt het nog).
Ik denk dat het inderdaad wel slim is om hem niet iedere keer te voeden als hij wakker wordt. Hem er langzaam aan te wennen dat hij zelf moet gaan slapen.
(nee, moet toch effe gaan kijken)(ben ik weer, maar ze slaapt nog niet)
Ik was op een gegeven moment zó moe van het wiegen en in slaap sussen iedere keer, dat we over zijn gegaan op het 5-minuten-systeem. Bij serieus gemekker gaan we 1 of 2 keer terug en daarna laten we haar huilen. Na 5 minuten gaan we weer terug en zo door. Ik heb haar nog nooit langer dan 1 x vijf minuten hoeven laten huilen.
(weer effe naar de babykamer)(de 5 minuten gaan nú in)
Tenzij ze iets mankeert natuurlijk, dat is iets anders, dan blijven we bij haar. Wie weet is het ook iets voor jullie? Toen we trouwens ophielden met 's nachts te voeden (alleen een paar slokjes voor de dorst), ging ze direct overdag méér drinken. Binnen 2 of 3 nachten hoefde ze niet meer.
(en ze is stil… hoop dat ze slaapt)
Tips als vanaf een uur voor bedtijd het slaapritueel opstarten en geen drukke dingen meer enzo, zul je al wel kennen hè?
(kort protest nog op de achtergrond…)
Hihi, wat een leuk verslag van Lara-bijna-aan-het-slapen.
En idd, we doen voor het slapen gaan al heel rustig. Geen tv aan, geen drukke spelletjes, tot zichzelf laten komen in de box.
En 5-minuten-methode werkt hier niet echt. Een klein beetje mekkeren komt bij Wouter namelijk nauwelijks voor. Als het huilt, huilt ie flink (echt, familie staat steeds met open mond als ze zijn volume horen :mrgreen: ) en raakt vrij snel helemaal overstuur. We moeten er dus bij zijn vóór hij overstuur raakt en proberen hem te kalmeren door even over z’n rug te aaien bijvoorbeeld. Maar ja, soms gaat ie gewoon wel ècht helemaal overstuur en dan wordt ie echt niet meer uit zichzelf stil. Stopt echt niet na 5 minuutjes.
Maar: er zijn hoopvolle tekens. Ik heb het idee dat ie zich een beetje van mij aan het losmaken is. Hij draaide zich een half uurtje geleden namelijk lichtelijk geïrriteerd van mijn borst af. Ik heb hem in bed gelegd en hij is zelfstandig in slaap gevallen (zoals hij overdag al deed)! Ik weet niet hoe het komt, maar vind het erg goed van hem!
Maar ik vind het wel prettig hoor, dat jullie met me meedenken. Soms helpt het echt om de insteek van een ander te horen om weer even buiten je eigen straatje te kijken.
Ik kan me herinneren dat jij op een gegeven moment wat strikter bent omgegaan met voedingsmomenten, toch? Hoe ging dat? Pikte lara dat gemakkelijk? (W begint namelijk van die stuiterfratsen aan de borst te krijgen.)
Ja, dat pikte ze zonder problemen. Binnen 2 dagen dronk ze normaal, op vaste tijden. En in die twee dagen ook geen gemekker trouwens. Ze doet nu nog weleens moeilijk aan de fles, maar als ze niet wil, dan hou ik gewoon op. Dat haalt ze de volgende keer wel weer in, of ze eet wat meer fruit / groenten (doet ze echt, was helemaal blij met deze ontdekking). Ben nu veel ontspannener moet ik zeggen, ik ga flesje geven bijna leuk vinden :mrgreen: .
Lara wordt ook lang niet altijd stil binnen die 5 minuten. Maar het wonder is: als ik na 5 minuten binnenkom en ik aai d’r over de bolletje en geef d’r speentje terug, dan zucht ze en gaat ze slapen. Terwijl als ik erbij blijf zitten, werkt het niet en blijft ze gewoon huilen! Mijn theorie is: zolang ik erbij ben, wil ze opgepakt worden. Als ik weg ben, wil ze dat ik kom of is ze gewoon boos. Kom ik dan terug, dan is ze gerust gesteld en gaat ze slapen. Weet niet of het dat is hoor, zodra ze kan praten vraag ik het :mrgreen: .
Maar wie weet dat wouter het in de komende weken idd zelf gaat doen. Met wat hulp van mama kiest hij misschien zijn eigen moment?
Even heel kort hoor want ik moet de melk in de koelkast zetten en op bed .
Maar wij doen dat ook die 5 min maar de laatste tijd merk ik dat ik nog beter helemaal niet terug kan gaan. Ze wordt nu namelijk woest als ik even komen weer weg ga. Ze denkt waarschijnlijk dat ik haar kom halen.
Ze kan zelf haar speentje nu pakken dus ik ga nu ook wel eens minder vaak terug. Hier duurt het trouwens overdag bijna standaard een kwartier (dus 3 keer terug). Vind ik best vervelend.
Bij Yoni werkte die 5 minuten methode absoluut niet. Ze huilde zich helemaal overstuur. Als ze huilde ging ik er heel snel heen, anders was ik een half uur bezig met troosten. Als ik bij haar was even op de arm wiegen of even aan de borst en toen ze ouder was liet ik haar in bed en zong ik een liedje. Pas vanaf dat ze een jaar was zijn we met die 5 minuten begonnen en toen werkte het wel. Anyk kan ik vaak beter niet heen gaan, dan gaat ze alleen maar harder huilen. Meestal gaat ze heel makkelijk slapen, maar als ze het in haar koppie heeft :roll: Want ze kan ontzettend driftig worden. Zoals laatst toen we van vakantie terug waren en mevrouw het (heel terecht) niet eerlijk vond dat ze alleen in bed moest slapen. Ik wil haar dan graag troosten net zoals ik bij Yoni deed, maar dan maak ik het alleen maar erger. Gewoon lekker laten huilen. Het moeilijke is dat het soms wel helpt om naar haar toe te gaan. Even aan de borst of alleen maar wiegen en ze gaat slapen. Een liedje zingen doet soms al wonderen. Als ik weer naar haar toe ga als ze huilt merk ik gelijk al of ze nog even geknuffeld wil worden of dat ik haar met rust moet laten.
Ik ga nu op bed, 't is al laat. Ik had een late dienst vandaag en dan is even kokken een goede manier om even mijn hoofd leeg te maken
Bij ons werkte dat ook niet. Bo ging dan inderdaad nóg verder over de pis. Dus als ze écht niet meer ging slapen, dan mocht ze er even uit en na een poosje “afdraaien” ging ze weer terug. Maar zo heeft het echt een poos geduurd voor we de avonden weer voor onszelf hadden. Geloof dat ze 11 maanden was, voor we een keer écht door hebben gezet. Dus… laten huilen… hoe erg het ook was. Maar ik wist nu ook zéker dat ze moe was, genoeg had gegeten en een schone luier had enzo… Met name die honger heeft ons vaak in de war gebracht… ze wilde dan nog gewoon wat eten (erg is dat als je eerst denkt alles geprobeerd te hebben… :doh: ) En na 2 avonden had ze dit door. Ze huilt nu nog wel eens, maar nooit langer dan een minuut of 10 en ik laat haar dan ook, ook wel lekker misschien om dan ff lekker te janken?? In ieder geval slaapt ze sinds een dikke maand nu echt door… HEEEERLIJK!
O heerlijk Pleun dat Bo nu eindelijk doorslaapt. Kun je toch nog een paar goede nachten meepikken voordat flitsfrits eraan komt.
Grappig, hoe verschillend alle kinderen zijn. Het enige dat ze gemeen hebben is dat het uiteindelijk goed komt .
Hoi meiden,
Ik ga ook maar weer eens een poging doen om mee te beppen. Ik merk toch dat het erg helpt om elkaars problemen en oplossingen te lezen.
Pleun: hou je het nog een beetje vol? Het gaat nu niet lang meer duren hoor en klaag zoveel je wilt hoor!!
Marion: ik denk dat je bij kinderen echt het meest op je eigen gevoel moet vertrouwen. Als Wouter alleen aan de borst tot rust komt… gewoon doen dan. En wat Lena al zegt: het komt allemaal toch goed uiteindelijk. Ben je op zoek naar een nieuwe baan? En heb je eigenlijk spijt dat je je promotie niet hebt afgerond? Ik had het met kind ook niet gered denk ik hoor, gelukkig voor mij was ik jong begonnen.
Buikje: heel veel sterkte meid! Ik vind je hoe dan ook een kanjer dat je het kolven en voeden zo lang hebt volgehouden. Het is alleen extra zuur dat je moet stoppen terwijl je eigenlijk niet wilt. Goed informeren bij de apotheek hoor of die medicijnen echt niet samengaan met bv!
Ik ben sinds dinsdag weer aan het werk: 2 dagen per week. Wel wennen hoor om mijn kleine meisje naar de gastouder te brengen (hoe lief ze ook is). Hier in Duitsland heb je maar 14 weken zw.schapsverlof in totaal, dus vandaar dat ik nu alweer terug moet. Gelukkig drinkt Noëmi goed uit het flesje. Helaas loopt de produktie de laatste paar dagen opeens terug. Eerst had ik teveel melk en gaf ik maar één borst per keer, nu is Noëmi soms na 2 borsten nog ontevreden. Met kolven haalde ik er net ook maar 70 ml uit (uit 2 borsten), terwijl dat normaal 100 ml per borst is. Zou het samenhangen met het werken? Ik geloof niet dat ik zo gestresst ben nl. Of zou ik ongesteld moeten worden… ik heb wel een vreselijke trek in chocola ? Ik kolf nu elke 2 uur beide borsten en thuis leg ik zoveel mogelijk aan. Veel meer kan ik toch niet doen?
Hé Maja, om de 2 uur kolven en veel aanleggen lijkt me dan idd de eerste remedie. (Niet vergeten zelf goed te drinken hè?) Overigens heb ik begrepen dat bv-dips door menstruatie (als dat het idd is) meestal vanzelf, dus zonder veel extra productiemaatregelen) weer overgaan. (Zelf zou ik het niet weten, want ik ben nog steeds niet ongesteld geweest.)
Ik heb trouwens alweer een nieuwe baan, werk nu zo’n 2 dagen per week als auteur bij een educatieve uitgeverij (schoolboeken schrijven). Is heel leuk, want eigenlijk precies waarvoor ik ben opgeleid. En ik kan het grotendeels thuis doen Ideaal.
Maar jij bent ook gepromoveerd begrijp ik? (Nou ja, niet “ook” natuurlijk, aangezien ik dus halverwege ben gestopt.) Waar en waarin?
En nee, ik heb niet echt spijt dat ik mijn promotie niet heb afgerond. Hooguit vind ik het een beetje jammer. Maar ja, je kunt niet alles hebben hè? En het is nou eenmaal een baan die veel van je vergt en waarin het, iig bij mijn werkgever, nodig is om veel uren te maken. En dat vond ik niet te combineren met Wouter.
Pleun, hoe istie? Al 38 weken zwanger! Rare tijd is dit eigenlijk, je kunt elk moment bevallen, maar het kan ook nog ff-tjes duren. Ik ben bevallen bij 38+2, dus altijd als ik iets met 38 zie staan, is het voor mijn gevoel echt bijna zover.
En dan het slaapnieuws: Wouter slaapt al 5 dagen probleemloos in! Heb echt het idee dat ie zich van mij aan het losmaken is. Ineens lijkt ie beter te slapen in z’n eigen bed, in plaats van bij mij (wat voorheen andersom was). Gek hè, zomaar ineens? Maar ik vind het erg goed van 'm. En ben erg blij dat ik niks geforceerd heb. Nu komt het echt vanuit hem zelf. Hoop dat het zo blijft gaan. Zo, ga nu nog even een borreltje (bij wijze van dan hè, geen alcohol in huis hier hoor) drinken.
Marion, wat een SUPERbaan lijkt me dat!! Ik heb 2 jaar als docent gewerkt (met brugklassers) en vond dat echt het einde, maar heb niet de papieren om les te geven en moest dus weg. En ik vind schrijven heel erg leuk, is ook groot deel van mijn opleiding geweest (Hbo pr en voorlichting). Waar kan ik solliciteren?? :lol: 8)
Wat heerlijk dat Wouter nu doorslaapt joh! Dat is inderdaad de allerfijnste manier: dat ie het zelf doet. En ineens? Ja, dat heb ik met Bo ook, mooi is dat he?!
Ik ben het met je eens hoor: hij moet maar gewoon komen vandaag of morgen! hahaha! Nou, moet je eerlijk zeggen dat ik gisteren wel even twijfelde… had last van mijn buik… echt de hele dag! Heb zelfs mijn ouders gebeld of ze in geval van nood een beetje in de buurt waren. Ga ze zo weer bellen, want het is weer rustig… jammerrrrrrr…
Buikje krijg je pijnstillers? of wat anders? Want diclofenac (een zware pijnstiller) mag met BV kwam ik net achter. Ik zou het nog wel even checken maar dat heb ik van het BV-forum.
Pleun ik hoop voor je dat het nu op gaat schieten hoor. Heeft je man zijn ex nog gereageert wat betreft het gedoe met je man zijn kinderen (dat die dan daar heen kunnen)?
Marion je had het daar een tijdje terug ook al over moest je toen solliciteren (ben het even kwijt)?
Ik vroeg je toen ook al voor welke uitgeverij en welke methode (beetje nieuwsgierig ). Mag ik het weten? :mrgreen:
Gaat Wouter nu goed slapen of slaapt hij ook door?
Maja ik hoop dat die ongesteldheidsproduktiedip niet te lang duurt. Is heel vervelend. Ik had het de eerste keer ook maar de laatste 2 keer niet zoveel last van gehad.
Maaike heeft nu tegenwoordig de gewoonte om om 06.00 uur wakker te worden en dan niet meer te willen slapen (ze wordt ook al eerder wakker voor eten maar 06.00 wil ze niet drinken maar er gewoon uit).
Spelen in bed wil ook niet (ik heb altijd een berg speelgoed in bed voor 's ochtends vroeg dan kun je nog een beetje bijkomen teminste.
Maar nu wil ze alleen maar klieren: Haren trekken en huilen en overeind willen. :?
Volgens mij is ze gewoon nog moe. Maar ze doet echt heel actief.
Ik moet haar denk ik toch maar proberen om in haar eigen bed te houden. Misschien kan ze ook wel niet goed slapen door ons.
Vanaf een uur of 05.00 ligt ze bij ons (als ze dus ongeveer zo laat wakker wordt als ze vroeger is gooi ik haar wel weer in haar eigen bed maar dan wordt ze ook 06.00 uur wakker). Meestal ligt ze bij ons trouwens.
Dit is nu sinds een week denk ik daarvoor was ze 06.30 en daarvoor 07.00 uur het wordt steeds vroeger :? .
Vind ik niet zo leuk. Wat zouden jullie doen?
Pleun, ja, dat krijg je nu natuurlijk: die twijfelsessies: “is het nu begonnen, of toch niet?”. Ik hoop dat Fritsje een beetje haast wil gaan maken. En ben erg nieuwsgierig naar zijn naam!
O ja, Wouter slaapt nog niet door, maar slaapt nu wel eindelijk vrij gemakkelijk in. En dat scheelt al een hoop gedoe en vermoeienis.
Mamalien, ik heb je een pb gestuurd over mijn werk.
Lastig, 6 uur is wel erg vroeg hè… Eh, ik zou eigenlijk ook niet zo goed weten wat je zou kunnen doen. Als in bed laten liggen een groot drama oplevert, schiet je daar natuurlijk ook niet zoveel mee op. Misschien dat het vanzelf weer over gaat?! Hope so…
heerlijk dat Wouter nu beter slaapt. Alleen jammer dat we Maaike weer wakker hebben… Zo krijgen we nooit rust natuurlijk :eh: .
Mamalien: ik zou het eens proberen in haar eigen bedje. Bij ons hielp het, maar het is vast verschillend per kind. Proberen kan nooit kwaad, als je de dag erna kunt uitslapen…
Lara is vrij mekkerig vandaag. tandje ofzo… ze heetf ook weer ene beetje luieruitslag. Eignelijk is ze al weken niet helemaal okee. Eerst het tandje, dat duurde een week. Toen een paar dagen supervrolijk en toen werd ze ziek, kreeg ze luieruitslag, tweede tandje, weer luieruitslag en nu lijkt ze ook weer verhoging te hebben. Vermoeiend hoor…
Weet iemand wat dit is: ik heb een rare rode, vlekkerige plek boven mijn tepel. De huid is er beetje dik en gevoelig, maar verder doet het geen pijn. Het is geen verstopping of ontsteking. Iemand een idee?