vanmiddag heb ik melk afgekolfd om 16.00 ongeveer en ik ben dus zo “stom” geweest het boven in de kast te laten staan :wall: :doh: ipv in de ijskast
zou het nu nog goed zijn? is dus ruim 5 uur later (word morgen pas gegeten…)
gewoon in de kast? of in de koelkast?
als het niet in de koelkast heeft gestaan zou ik het weggooien
nee in een gewone kast :wall:
Punten van aandacht bij het verzamelen en bewaren van moedermelk
- Ga hygiënisch te werk.
- Was je handen voor het kolven.
- Gebruik schoon en gesteriliseerd kolfmateriaal en flesjes.
- Koel de moedermelk zo snel als mogelijk.
- Bewaar flesjes moedermelk altijd achter in de koelkast.
- Vries de melk binnen 24 uur in.
- Reserveer een aparte lade in de vriezer voor de moedermelk.
- Geef elk zakje of flesje afgekolfde moedermelk een etiket met daarop de datum.
- Bewaar de melk bij voorkeur in kleine porties van 50 - 120 cc; zo voorkom je dat je teveel melk hebt opgewarmd als je baby niet alles opdrinkt.
- Vervoer de melk koel van werk naar huis en van huis naar crèche; bijvoorbeeld in een koeltasje met koelelementen.
- Als moedermelk op een temperatuur van 0 - 5 °C wordt bewaard, kun je de dagopbrengst opsparen en alles bij elkaar in één fles of zakje mengen en in de koelkast bewaren, of invriezen.
gewoon weggooien nu dus
Ja helaas wel :hug: was het veel?
mwah 110cc dus 1 1/2 voeding ongeveer :doh:
Ik heb bij de cursus borstvoeding van de kraamhulporganisatie een briefje meegekregen over het bewaren van bv en daarop staat dat je bv 6-10 uur kunt bewaren op kamer temperatuur. Ik laat het nooit langer dan 6 uur op het aanrecht staan, maar het is met regelmaat wel 5 uur oud. En hij is (nog) niet ziek geweest hoor.
Voor de bewuste afgekolvde melk is dit bericht te laat, maar wie weet wel weer handig voor een volgende keer!
ok bedankt :thumbup: