31 weken en flinke griep

Afgelopen week een hele leuke sneeuw-vakantie gehad, jammergenoeg waarde er een griepje rond in de groep waar ik op het laatst nog flink door ben getroffen. Donderdag/vrijdagnacht werd ik zo beroerd dat ik vrijdagochtend door mijn vriend naar de plaatselijke dokter ben gedragen omdat hij vreesde voor een longontsteking. Gelukkig was het niet zo erg.

Volgens de dokter daar kon een griep met koorts geen kwaad voor de zwangerschap, en kon ik ook best een paracetamol nemen.

Waar ik wel bang voor ben zijn de hoestbuien. Ik moet de hele dag door erg hoesten, en voel daarbij een enorme druk op mijn buik. Mijn ribben zijn al helemaal beurs. Ik vraag me af of dit geen kwaad kan voor de baby. Ik ben vannacht al in paniek wakker geworden omdat ik dacht dat de vliezen waren gescheurd, maar bij nader inzien bleek het koortszweet te zijn.

En kan een paracetamol echt geen kwaad? Hoe zit het verder met middeltjes zoals strepsils, neusspray en hoestdrank?

Paracetamol mag je gewoon nemen.

En ik zou gewoon veel thee met honing en citroen drinken…

Poeh, ik kan geen thee meer zien…

Heel veel beterschap :-*

Ik ben op het moment ook snippie verkouden en neem Vicks omdat zoutoplossing echt niet helpt bij mij.

Nadat ik het op heb gezocht of VIcks mag bleek dat het wel mag ,wel in mate en het was niet bewezen dat het nare gevolgen kan hebben op de zwangerschap.Ik gebruik ook echt maar een drupje wat ik er in spuit.

Hoe meer je ervan gebruikt hoe minder het gaat werken.

Danielle

paracetamol mag je idd gewoon nemen en zou ik in jou geval ook gewoon doen :thumbup:

Al is het om je een beetje minder ziek te voelen en de koorts wat te laten zakken :wink:

Verder geen ervaring en ben ook geen dokter of vk, echter zou ik lekker dik onder de wol gaan liggen en vooral proberen te slapen.

Rust is toch altijd (zwanger of niet) de beste redemie om beter te worden, hoe saai het ook is.

En tenslotte voor je ongerustheid zou ik morgenochtend de ha of evt. de verloskundige bellen. En vragen wat je wel en niet mag tegen de hoest nu je zwanger bent.

Heel veel beterschap :hug: :hug:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Paracetamol mag, maar wel liefst zo min mogelijk. Ik heb het van de week bij de apotheek nagevraagd omdat ik zelf met een schele koppijn liep van de voorhoofdsholte-ontsteking.

Wb strepsils, neusspray en hoestdrank: even in de bijsluiter lezen. Uit mijn hoofd: strepsils weet ik niet, maar neusspray mag je gewone zoutoplossing van bijv. Otrivin zonder gevaar gebruiken maar met Xylomethazol (diverse merken, ook Otrivin!) mag je de spray maar max. een week gebruiken. Hoestdrank mag over het algemeen niet, bij de apotheek kunnen ze je heel goed vertellen wat je wel en niet mag hebben. Ik dacht dat Natterman pastilles bijv. wel mochten.

Ik dacht dat hoesten niet veel kwaad kan voor de vliezen, volgens mij moeten ze wel een stootje kunnen hebben. Maar daar zou ik altijd even over bellen met de vk als je je daar zorgen over maakt, dan ben je maar gerustgesteld toch?

Beterschap! :hug:

ik heb ook erg gehoest rond die tijd van mn zwangerschap

ik hield er een gekneusde rib aan over wat echt zeeeer pijnlijk was met die dikke buik erbij

ik kreeg als advies om te hoesten met een kussen tegen mn lijf aan gedrukt

dat schijnt de druk een beetje van je ribben af te halen

Ik ben nu iets verder dan jij, maar ook geveld door griepje/verkoudheid en hoest de longen uit mijn lijf! Pijnlijk, vervelend en ik ben mijn stem er nu door kwijt.

Maar je vliezen kunnen er volgens mij niet door breken hoor. Wel voel ik druk aan de onderkant alsof het kind er dan uitwil. Dit zijn volgens mij mijn bekken.

Verder werd het hier allemaal al gezegd. Paracetamol mag, Otrivin mag, rust werkt goed, veel drinken (ik drink veel water). En tja, anders toch even naar de ha of de vk bellen bij ongerustheid. Was ook al gezegd.

Beterschap!! :-*

Griep en koorts kunnen inderdaad geen kwaad als je zwanger bent.

Zeer hoge koort (40.c of hoger) kan wel voor een kleine groei vertraging zorgen als je echt net heel pril zwanger bent.

Paracetamol mag je tijdens je zwangerschap gerust nemen, maar zoals dat voor alles geld met mate en goed verspreid over de dag.

En het liefst niet langer dan een week, bij langer gebruik altijd even contact opnemen met je huisarts.

Paracetamol paseerd namelijk de placenta en wordt daardoor niet door de baby opgenomen.

Let er wel op dat je alleen Paracetamol slikt en GEEN Paracetamol met coffeïne (verkrijgbaar bij de apotheek,drogist en zelfs supermarkten) of Paracetamol met codeïne deze laatste kun je alleen krijgen op dokters recept, maar sommige mensen hebben het in huis nog liggen en denken dan “ow paracetamol”

Wat betreft de neussprays, hoestdranken etc daarin heb je zoveel veel verschillende merken en soorten dat je hiervoor het beste even langs de apotheek kan kan en dan even aangeeft dat je zwanger bent.

Zij kunnen je dan het beste vertellen wat je kunt gebruiken.

Thijmsiroop wordt vaak aangeraden en van de Otravin vaak de kinderneusspray.

Maar hiervoor kun je toch echt even het beste naar apotheek gaan.

Voor het breken van je vliezen door het hoesten hoef je in ieder geval niet bang te zijn hoor.

Je vliezen breken niet zomaar en kunnen tegen een flink stootje.

Ook je baby merkt er niet veel van. Deze is door de baarmoeder en vruchtwater zeer goed beschermd en zal hoogstens lekker in je buik meedijnen :wink:

In ieder geval veel beterschap en geloof me half Nederland is ziek, zwak en misselijk :wink:

Hallo,

Hier ook een ‘zieke’ zwangere, dwz dat ik een enorme hoest heb sinds 9 dagen. Inderdaad om gestoord (en vooral uitgeput) van te worden. Maar heb verder gelukkig geen koorts, ben niet verkouden. Al dat gehoest stoort beeb wel, hij is erg veel wakker en onrustig.

Ik ben naar een natuurwinkel gegaan waar ook een verpleegster werkt die adviezen geeft. Zij gaf mij druppels met oa. wortelextract van de guimauve plant (heet geloof ik heemst in het NLs, maar dat weet ik niet zeker) en echinea. Die neem ik drie keer daags in wat water. Verder gaf ze me eucalyptische olie om stoombadjes mee te doen en om 's nachts op je borst te smeren. Je kan het ook in een oliebrandertje doen.

Ze vond wel dat ik van die hoest af moest zien te komen, want niet erg goed voor beeb, al dat geschud. Vliezen breken lijkt me heel onwaarschijnlijk, maar ze zei wel dat al dat gehoest je buikspieren erg aan het werk zet en dat dat in het ergste geval zelfs weeen kon opwekken. Hellup. Maar volgens mij valt dat nog wel mee.

@Madre wrote:

En ik zou gewoon veel thee met honing en citroen drinken…

De verpleegster zei mij juist dat je honing het beste altijd alleen kon nemen, liefst een lepeltje zomaar of anders in wat warm water. Maar niet met citroen.

Wel aangeraden: alleen citroen in warm water.

Als iemand verder nog tips heeft mbt de hoest dan hoor ik het graag!

Ennuh, beterschap alle zieken!

ik heb zelf als verpleegkundige op de verlos en kraamafdeling gewerkt, maar je het kan echt geen kwaad voor je kleine hoor als je veel hoest!

Dan zou ik behoorlijk wat vroeggeboortes moeten hebben gehad op de afdeling, want vooral in de winter maanden hadden wij behoorlijk veel snotterende en hoestende zwangeren op de afdeling liggen.

Kijk als je nou aan het eindloopt en je hebt al gebroken vliezen / ontsluiting dan zou het een ander verhaal kunnen worden, maar verder kan het echt geen kwaad hoor.

Voor het ontstaan van weeen heb je toch echt meer nodig dan alleen je buikspieren :wink:

Je kleine merkt dat hij wat meer heen en weer geschommeld wordt, maar dat is ook echt alles.

En anders bij alles wat je niet vertrouwd gewoon even contact opnemen met je VK /gyn

Bedankt Dragon! Zo zijn we tenminste weer gerustgesteld.

Maar er nog niet vanaf :snooty: